Biologi
Måling af hjerneaktivitet
Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man måler hjerneaktivitet? Udsender hjernen eller et neuraltlignende system elektromagnetiske felter, og kan man opsamle/opfange disse?
Svar #1
27. december 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Svar #2
27. december 2014 af Yipikaye
Hej igen og tak for svaret. Kan man evt. bruge EEG, som et mål for toksicitet? Grunden til at jeg spørger er at jeg skrev et projekt på mit fjerde semester, sammen med 4 andre, som handlede om toksicitet. Projektet gik kort fortalt ud på at vi havde nogle dafnier(meget små vandlevende krebsdyr), som vi så udsatte for forskellige Roundup-koncentrationer. Til at afdække toksiciteten af Roundup brugte vi så immobilitet som en biomarkør. Jeg synes jo måske at den metode som vi brugte, og som man efter min viden stadigvæk bruger i dag, er dybt forældet. Miljø er jo noget som der diskuteres meget i dag, og vi(mennesker) propper jo rigtig mange kemikalier ned i vores fødevarer i dag, og det er jo nok ikke særligt smart at vi gør det. Derfor tænker jeg selvfølgelig på om hvorvidt der findes andre mulige og mere præcise målemetoder.
Svar #3
10. januar 2015 af stranddart (Slettet)
Man kan også måle hjerneaktiviteten via MRI, som måler den metabolske aktivitet (læs selv mere på wiki).
Jeg forstår ikke helt pendanten til round up hos daphnier - ville du se diskutere hvorvidt man kunne udsætte nogen for round up, og så måle en ændring i deres hjerneaktivitet?
Svar #4
17. januar 2015 af Yipikaye
Hej igen og sorry at jeg først skriver tilbage nu. Jeg tænkte nu mere på om hvorvidt man kunne lave nogle meget små vandtætte trådløse elektroder, som man så kunne opløse i noget vand fyldt med daphnier. Hvis man så kunne få de her små vandtætte trådløse elektroder til at sætte sig fast på bestemte steder hos disse daphnier, så kunne man måske evt. måle ændringer i døgnrytme, og på den måde bruge EEG som et mål for disses velbefindende under forskellige forhold.
Skriv et svar til: Måling af hjerneaktivitet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.