Matematik

frekvensen for genotyperen

28. december 2014 af meta246 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Et ressivt gen, som som vi betegner med s, er skyld i sygdommen seglcelleanæmi. Genet s betyder at der i steden fot runde blodlegmer bliver dammet blodlegmer formet som slegle. De nedsætter blodets transport af ilt hvilket fører  til tidelig død for de fleste individer med genotypen ss. Det tilsvarende normale állel er betegnet med S.

Antag at der i en bestemt befolkning er 25% med sygdommen seglcelleanæmi i en bestemt generstion af afkom 

A) bestem frekvensen for hver af de 3 genotyper SS, Ss og ss i denne generation 

jeg ved allerede svarende (SS=90,25%, Ss = 9,5% og ss =0.25%) men hver gang jeg regner det ud for jeg andre tal som ikke engang ligger tæt på disse. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man kan benytte Hardy-Weinberg-formlen    (p+q)2 = 1 , hvor p er frkvensen af S-allellen, og q er frekvensen af s-allellen. Da vil p2, 2pq og q2 være frekvenserne af hhv. SS, Ss og ss .

Der menes formodentlig, at 0,25% (og ikke 25%) af den bestemte generation har sygdommen. Derfor er

q2 = 0,0025 ,

hvorfor   q = 0,05, p = 1 - q = 0,95 og dermed

f(SS) = p2 = 0,952 = 0,9025 = 90,25%
        f(Ss) = 2·p·q = 2·0,95·0,05 = 0,095 = 9,5%
        f(ss) = q2 = 0,052 = 0,0025 = 0,25% .

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. december 2014 af LubDub (Slettet)

Dette har ikke noget med besvarelsen af spørgsmålet at gøre, men for at kunne benytte sig af formlen, så antager man, at der er Hardy-Weinberg-ligevægt, hvor der bl.a. gælder, at der er panmixi (tilfældig parring), ingen migration, ingen nymutationer, og at der er tale om en stor population.

.. og ud fra genotypefrekvenserne kan man se, at de fleste sygdomsalleler findes blandt heterozygote,
      og personer med seglcelleanæmi (ss) bidrager kun med få sygdomsalleler til følgende generationer

Skriv et svar til: frekvensen for genotyperen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.