Matematik

Taylerpolynomiet for Morsepotentialet.

02. januar 2015 af jan12344 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg sidder lidt fast i opg. b ( se vedhæftningen.) Jeg har prøvet mig frem ( se vedhæftningen), men maple siger noget andet end det jeg har fået. Håber nogen kan hjælpe.

Vedhæftet fil: studier mataoyler..docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Du skal indsætte r = RE i udtrykkene for V'(RE) , V''(RE) og V'''(RE) for at beregne disse konstanter.

Svar #2
02. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

Men er det ikke det jeg har gjordt?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Nej, du har jo en variabel r i dine udtryk for V'(RE) , V''(RE) og V'''(RE)  .

Svar #4

Jeg har prøvet med din metode, og jeg for en bedre ovenestemmelse med maple (dog med et minus istedet for plus)(se billiag). Men nu bliver jeg i tvivl om jeg skal bruge kommandoen mtaylor eller bare taylor. Fordi i opgave d (se vedhæftningen) skal jeg lave tilnærmelser, og de grafer jeg får er rimelig langt fra hinanden, med ovenstående metode.

Vedhæftet fil:Ved du hvad O.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5

Der skal Taylorudvikles ud fra r = Re , så i det væsentlige er der tale om Taylorudvikling af funktionen

f(x) = De·(1 - e-ax)2 = De·(1 - 2·e-ax + e-2ax)

ud fra x = r-Re = 0 .

Her har man

f '(x) = De·(2a·e-ax -2a·e-2ax)

f ''(x) = De·(-2a2·e-ax + 4a2·e-2ax)

f '''(x) = De·(2a3·e-ax - 8a3·e-2ax)

Heraf ser man så, at

f(0) = 0 , f '(0) = 0 , f ''(0) = 2a2·De , f '''(0) = -6a3·De

og Taylorpolynomiet er da

T3(r) = 2a2·De /2 · (r - Re)2 - 6a3·De/6 · (r - Re)3 + R3(r-Re)

O(r-Re)3 angiver en funktion, hvis mest dominerende led går som (r-Re)3 .

Du må kunne læse i din manual om de forskellige kommandoer.

Svar #6

Altså det du siger er at det jeg har lavet er rigtigt,(eller hvad?) for jeg har bare ganget T3 ovenover, (som er den samme som jeg har vedlagt) ud så jeg får det maple siger. Men er det ikke probelmatiske at tilnærmelserne i spg d, er så langt fra hinanden, hvis ovenstående faktisk er sandt

.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Hvorfor skulle det være problematisk?

Det, du får med kommandoen taylor(V(r),(r=RE),2) er tilsyneladende Taylorpolynomiet af grad 1 , og med kommandoen taylor(V(r),(r=RE),4) fås Taylorpolynomiet af grad 3.

Svar #8

jeg har bemærket at jeg skal anvende mtaylor, istedet for taylor, men for stadig det samme. (se vedhæft). Angående #7, gik jeg naturligt udefra at de to taylorpolinymier lagde sig tæt ind på V(R), som jeg har set i andre eksempler så mange gange før. Men det er åbenbart ikke tilfældet her. 

Angående spg c i vedhæfningen fra #4, skal jeg plotte funktionen, så betydning af Re og De klart fremgår. Nu forstår jeg ikke fysikken i opgaven, men har du nogen ide om hvordan jeg skal gøre det. 

Vedhæftet fil:billede..PNG

Brugbart svar (0)

Svar #9

mtaylor benyttes til at bestemme en Taylor-udvikling for en funktion af flere variable. Funktionen her er en funktion af én variabel, hvorfor taylor skulle kunne gøre arbejdet.

I spm c) skal man indsætte bestemte værdier for Re , a og De og så plotte de relevante funktioner. De er jo blot en skala-konstant, mens Re er ligevægtsafstanden.

Svar #10

Tak. Det hele giver menning nu.

Angående mtaylor står der bare i min manulal at jeg skal bruge denne i stedet for taylor, men det gør  vist ikke den store forskel hvilken jeg  bruger i dette tilfælde.

Jeg har et sidste spg, angående en af dine tideliger posterninger: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1388504

i #4, siger du følgende:

Man skal løse uligheden

4xy - 3y2 ≥ 0, dvs.

y·(4x - 3y) ≥ 0 ⇔

y·(4x - 3y) = 0 ∨ y·(4x - 3y) > 0 ⇔

y = 0 ∨ 4x-3y = 0 ∨ ( y > 0 ∧ 4x -3y > 0 ) ∨ ( y < 0 ∧ 4x -3y < 0 ) ⇔

y = 0 ∨ y = (4/3)x ∨ ( y > 0 ∧ y < (4/3)x ) ∨ ( y < 0 ∧ y > (4/3)x )

(I)     ∨     (II)         ∨          (III)                    ∨           (IV)

Tegn de to rette linier (I) og (II) og marker så områderne (III) og (IV)

Altså at: Df={ y = 0 ∨ 4x-3y = 0 ∨ (y>0 ∧ 4x>3y) ∨ (y<0 ∧ 4x<3y) }??

Men et andet sted: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=900340

siger du:

Definitionsmængden for f(x,y) er

Df = {(x,y)∈R2 | xy ≥ 0} .

Jeg forstår ikke disse fordi det er muligt i #9 at finde værdier større end nul, hvor indmaden stadig bliver negativ. Desuden har jeg ikke haft om konjunktion og disjunktion som du flittigt anvender i #4. Er det muligt at finde Df mængden på en anden måde hvor man ikke anvender disse. Jeg ved godt dette kan virke som om det komme ud af den blå luft, men jeg har virkelig prøvet at finde en tråd har inde som giver mennig angående den opgave. Jeg håber du kan hjælpe.  

Brugbart svar (0)

Svar #11

Hvis du læser den gamle tråd https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=900340 ordentligt, vil du se, at jeg efterlyste fra trådstarter, hvordan funktionen så ud. Jeg spurgte i den tråds #3, om der var tale om funktionen

f(x,y) = √(4xy -3y2)

men det blev forkastet af trådstarter, der meget klart i trådens #6 skrev, at funktionen var

f(x,y)=√(4xy)-(3y^2)

Mine efterfølgende svar var baseret på disse oplysninger, der således er givet for en anden funktion end funktionen, der behandles i https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1388504

Svar #12

Okay den er jeg med på. Men som jeg spurgte om i #10 er det muligt at finde Df på en anden måde hvor man ikke anvender konjunktion og disjunktion? 

Brugbart svar (0)

Svar #13

Man kommer da ikke uden om at skulle løse uligheden

4xy - 3y2 ≥ 0

Svar #14

I selve opgaven kommer uligheden først i næste spg. (spg b) (se vedhæft). Den nævnes ikke i spg a. Er det ikke bare nok at sige at den giver y=4/3x, og tegne denne i et koordninatsystem.

Vedhæftet fil:Udklip 2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #15

Jeg ved ikke, hvad du mener med om det er nok at sige at den giver y = 4/3x . Man skal bestemme Df, dvs. man skal løse uligheden

4xy - 3y2 ≥ 0

og det har jeg vist i tråden https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1388504 svar #4, som du citerede ovenfor i #10. Man skal skitsere Df, dvs. områderne angivet ved linierne med ligningerne

y = 0 ∨ y = (4/3)x 

og visse områder mellem disse linier.

Svar #16

Jeg må vel bare prøve mig frem indtil jeg har forstået. Men mange tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #17
03. januar 2015 af ghdfir (Slettet)

Hej. Jeg har samme opgave, men har problemer med opg b. Den er vedhæftet i #14. Jeg ved godt, hvordan jeg laver et 3d plot af funktionen, men jeg ved ikke, hvordan jeg kan sætte det sammen med uligheden.

Svar #18
03. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

Jeg har gjordt sådan: (se vedhæft.) Se i din maple manual.

Vedhæftet fil:hjælp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #19
03. januar 2015 af ghdfir (Slettet)

Mange tak! Men har du defineret noget før dette? Kan godt se, at selve funktionen er med, men ved ikke helt hvor uligheden kommer ind i billedet?

Svar #20
03. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

Uligheden ses ved at der er en plan i 3d plottet ovenover, hvor der er noget under og noget over. Denne kan du også abilde i 2d. (Se vedhæft.) Desunden passer dette rimelige godt med det du allerede har regnet i a. I hvert fald er det, der giver bedst menning for mig.   

Vedhæftet fil:Udklip 10.PNG

Skriv et svar til: Taylerpolynomiet for Morsepotentialet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.