Matematik

Mundtlig eksamen

04. januar 2015 af Glitch (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa,

Jeg skal til mundtlig eksamen og er ved at forberede de sidste opgaver. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg griber et af spørgsmålene an.

"Definér eksponentiel udvikling og forklar hvad der kendetegner vækstformen"

Jeg kommer ind på forskriften, hvad b er, hvad a er og hvordan funktionen kan se ud. Voksende, aftagende eller konstant. Hvordan man finder a og hvordan man finder b ud fra 2 punkter. Til sidst forklarer jeg hvad der kendetegner eksponentiel udvikling, at y-værdien altid vokser med en fast procentsats for hver gang vi lader x vokse med en værdi. 

Det jeg er i tvivl om er, om jeg skal inddrage eksponentiel funktion på semilogaritmisk papir? Altså log-y? Jeg kan se på frividen at hun forklarer om dette. Men har dette noget med egenskaberne for eksponentiel vækst?

Grunden til at jeg er i tvivl er, at jeg også skal bevise fordoblings- og halveringskonstanten. Og her kan jeg se på frividen at de tager udgangspunkt i semilogaritmisk papir når de skal vise et eksempel. Funktionen fremvises som en ret linje. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2015 af LeonhardEuler

En eksponential funktion plottet på semilogaritmisk papir er interessant, når man blandt andet ser på eksponentielregression. For en perfekt eksponentielvækst vil give en lineær tendenslinje.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar 2015 af mathon

da
                    \small y=a^x\cdot b

                    \small \log(y)=\log(a)x+ \log(b)

                    \small Y=Ax+ B             hvor stort bogstav angiver log10 til det tilsvarene lille bogstav.


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.