Matematik

differentialligning

05. januar 2015 af kjsahdsh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har svært ved at lave opg a i den vedhæftede fil. Desuden forstår jeg ikke helt forskellen mellem opgave a og b. Er den løsning, som er angivet i a ikke den fuldstændige løsning?

Vedhæftet fil: diff.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

a) Man skal eftervise, at funktionen y(x) = x+1 er en løsning til den inhomogene differenitalligning givet i opgaven. Det gøres ved at indsætte funktionen i differentialligningen (man gør prøve). Når det er vist, ved man, at x+1 er en partikulærløsning til den inhomogene ligning.

b) Løs den tilsvarende homogene differentialligning (hvor differentialligningens højreside er = 0). Opskriv derefter den fuldstændige løsning til den inhomogene differentialligning.

c) Bestem integrationskonstanterne ud fra de opgivne begyndelsesbetingelser.

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. januar 2015 af Soeffi

Svar #3
06. januar 2015 af kjsahdsh (Slettet)

Jeg forstår ikke helt det med opgave b. Hvilken homogen ligninng er der tale om?

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Den homogene differentialligning er

d2y/dx2 + 2·dy/dx + 2y = 0

Når højresiden er lig med 0, kaldes ligningen homogen. Man finder den fuldstændige løsning til den inhomogene ligning ved at lægge en partikulærløsning for den inhomogene ligning til den fuldstændige løsnig for den homogene ligning.

Svar #5
06. januar 2015 af kjsahdsh (Slettet)

Okay. Så den partikulære løsning fra opgave a) skal jeg lægge sammen med svaret for den homogene ligning? 

Den homogene ligning kan vel bare løses som en andenradsligning og derefter indsætte rødderne i udtrykket: y=C1*e^r1+C2*e^r2, hvis rødderne er reelle?

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

a) Ja.

Til den homogene differentialligning hører der et karakteristisk polynomium, der her er et 2.-gradspolynomium, og rødderne karakteriserer løsningerne, ja. Her er rødderne ikke reelle.

Skriv et svar til: differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.