Biologi
ER PÅ RØVEN! :(
Hej
Jeg sidder med en aflevering, jeg skal aflevere lige om lidt og kan ikke finde ud af to opgaver:(
Har virkelig brug for hjælp! Opgaverne er fra et eksamenssæt i biologi A 2010:
Forklar, hvilken betydning det har for Rhizobium, at leghæmoglobin er i stand til at afgive O2?
Forklar, hvorfor marker med ærteplanter kan gøde jorden for efterfølgende afgrøder?
Tak på forhånd
vh. den desperate elev
Svar #1
07. januar 2015 af fl0werpower (Slettet)
Nu har jeg ikke biologi (thank god), men jeg fandt denne tråd som måske kunne hjælpe dig :-) :
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1414581
Svar #2
07. januar 2015 af ejejejej (Slettet)
tak! Husker min lærer sagde noget med elektrontransportkæden - hvordan kobler man den på?
Svar #3
07. januar 2015 af fl0werpower (Slettet)
Som sagt - så har jeg ikke biologi (sproglig studerende her). Jeg havde det på andet år, men det var på C-niveau og vi havde desværre ikke om det du/I abejder med.
Prøv at spørge din klasse kammarater - jeg vil garantere dig på, at de vil hjælpe! :-)
Svar #5
07. januar 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)
Kig lidt på kæden.
Svar #6
07. januar 2015 af ejejejej (Slettet)
Jeg forstår ikke helt det med at det er oxygens hovedfunktion? Er det, at det er sidste led i kæden? :)
hvad er ilts funktion egentlig i kæden? er det at danne ATP?
Svar #7
07. januar 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)
Svar #9
09. januar 2015 af MSkousen
Forklar, hvorfor marker med ærteplanter kan gøde jorden for efterfølgende afgrøder?
Ærteplanter, er en af de planter der kan danne symbiose med kvælstoffikserende knoldbakteirer, og derved udnytte luftens kvælstof. Derved opstrår der et højt indhold af kvælstof i disse knolde (og til del rødder). Når ærterne høstes er disse knolde stadig i jorden. Knoldene nedrydes og der frigives kvælstof til jorden som næste års afgrøder kan benytte.
Skriv et svar til: ER PÅ RØVEN! :(
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.