Fysik

Hjælp lille opgave

10. januar 2015 af Sidsel113 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej folkens, jeg har lige en lille opgave her har lavet a i spørgsmålet men b sidder jeg fast ved.

Spørgsmål:

Mange steder ser man et mærkat med "trykflasker. Fjernes ved brand"

a. hvorfor skal trykflasker fjernes ved brand (den har jeg lavet) 

En trykflaske har ved stuetemeratur et tryk på 300 atm.

b. Hvad bliver trykket, hvis flasken varmes op til 700ºC

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2015 af mathon

Ved konstant volumen:                  

\frac{P_2}{P_1}=\frac{T_2}{T_1}

P_2=\left (\frac{T_2}{T_1} \right )\cdot P_1

Svar #2
10. januar 2015 af Sidsel113 (Slettet)

Tak, men forstår ikke rigtigt hvilke tal som skal ind i formlen og hvor de skal indsættes? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2015 af Heptan

I trykflasken er volumen konstant, og stofmængden er konstant. Af idealgasligningen fås altså

\\ pV=nRT \\ \\ \rightleftharpoons \frac{p}{T}=\frac{nR}{V} = \frac{300\ \textup{atm}}{973,15\ \textup{K} } =\textup{konstant}

Heraf kan trykket beregnes ved temperaturændring.

Brugbart svar (0)

Svar #4

P_2=\left (\frac{273,15+700}{273,15+20} \right )\cdot (300\; atm)

Svar #5

Tusind tak, men jeg får resultatet til den sidste formel til ? 995,889 kan det passe? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hvis du kan finde ud af at bruge en lommeregner, så er det vel. Vi har jo sådan set lavet den for dig ;)

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg sidder med en fornemmelse af, at brug af idealgasligningen ved 300 atm., endsige ved 996 atm., er "ude i hampen".  F.eks. CO2 ved 300 atm. er ikke på gasform ( er min fornemmelse ), men på væskeform.

Men prøv at tjekke på et tilstandsdiagram.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Ja det passer, hvis du husker enheden
                                                                     995,889\; \mathbf {\color{Red} atm}

Dette høje tryk kan trykflasken sandsynligvis ikke holde til ret længe ved brandtemperaturen 700°C, hvorfor man afværger en meget voldsom eksplosion ved at nedkøle trykflasken, hvorefter den fjernes.

Svar #9

Tusind tak Mathon jeg har lige sendt dig en besked over indbakken :) 

Brugbart svar (0)

Svar #10

#7:   Fasediagram, hedder det. Prøv at se her:

http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=109

Som jeg ser det, går CO2 ved 20 C på væskeform, ved et tryk på omkring 50 atm.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Hvordan beregner man trykket for en væske?

Brugbart svar (0)

Svar #12

#11:  Hvis det nu var vand/damp, det drejede sig om, slår man op i en damptabel ( væsketrykket ≈ damptrykket ).

Men hvor man slår op ved kultveilte, nitrogen, osv., ved jeg ikke lige, ( udover et fasediagram ).

Men et er sikkert:  Flydende kultveilte/nitrogen/ilt/campinggas er ikke en idealgas, langtfra.

Svar #13

Hmmmm er der noget i opgaven som ikke er rigtig? bliver nemlig lidt forvirret nu? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #14

#13:  Se om du kan finde en gas, der er på gasform ved 20 ºC , 300 atm. tryk.

Mit gæt kunne være brint.

Brugbart svar (0)

Svar #15

Opgaven er forkert, men din lærer bliver sikkert glad for at du har løst den :)

Det er bare dem der har lavet opgaven til at starte med, som er nogle idioter :P

#14 Eller helium?

CO2's kritiske punkt er ved 304.25 K og 72.9 atm

Brugbart svar (0)

Svar #16

#0:  Information:  Hvad angår trykflasker og brand, er det specielt acetylengas ( til gassvejsning ) man er særdeles bekymret for.  Ved (lokal) opvarmning eller endog ved kraftige stød, kan gassen starte en kemisk reaktion, der udvikler varme.

Flasken "udstoppes" med porøst ler inden påfyldning, der netop har til formål at gøre flasken mindre følsom overfor stød ( gassen på flydende form skvulper ikke rundt ). Fordi den flydende gas er opsuget i en masse ler, er det svært/umuligt at køle gassen ned udefra, med vand eller kulsyresne, og at få stoppet den varmeudviklende kemiske proces. En "hotspot" kan simpelthen bevæge sig ind midt i flasken, og gemme sig der.

Så hvis en svejser er "kommet til" at ramme flasken med svejseflammen i nogle sekunder, så skal der altså ringes, nærmest efter "rullemarie".  "De" siger, at den drøner af indenfor 30 - 40 min, hvis man ikke får stoppet processen inde i flasken. Og hvis man "tror", man har fået kølet den ned, graver man den ned et sted ude i Store Vildmose i 14 dage, for lige at følge, hvad der sker, for en sikkerheds skyld.

Gå aldrig tilbage til en "fuser".

Skriv et svar til: Hjælp lille opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.