Fysik
termisk energi
Hej, er der nogle, som gerne vil hjælpe mig med denne opgave:

Svar #2
13. januar 2015 af Sneharusha (Slettet)
Det jeg ikke forstår er hvordan jeg skal forklare, hvordan den termiske energi ændres.
Jeg tænker lidt:
a. - varme udført + tilføjet
b. tilføjet
c. udført + tilføjet
d. tilføjet
e. udføres et arbejde
Svar #3
13. januar 2015 af hesch (Slettet)
Jeg tror der skal skrives i retning af:
a) Hænder ( og tov ) tilføres friktionsvarme: Energi = friktionskraft * vej eller E = F * s.
??? Prøv at skrive lidt mere.
Svar #5
13. januar 2015 af Heptan
a)
Hænder og tov udfører et arbejde på hinanden. Arbejde er givet ved en kraft og en strækning.
A = F * s
hvor F er kraften og s er strækningen. Arbejdet er en omdannelse af mekanisk energi til termisk energi. Dog er det i dette tilfælde i virkeligheden tyngdekræften der udfører arbejdet, og man kan tænke på det som, at din potentielle energi omdannes til kinetisk energi, mens dine hænder udfører et mekanisk arbejde, der omdannes til termisk energi.
(hesch ret mig hvis jeg tager fejl)
Svar #6
13. januar 2015 af hesch (Slettet)
#5: Næ, det er fint nok. Men . . . .
#4: I b) skal du skrive noget om at klasselokalet bliver varmet op af eleverne, og eleverne bliver kølet af i klasselokalet. Temaet her er varmeudveksling ved hovedsaligt konvektionsvarme.
c) Samme tema som a).
d) Stuen varmes op af pæren, pæren afkøles af stuetemperaturen. Her er det varmeudveksling ved både konvektionsvarme og stålevarme.
e) Vej og vand varmes op af solen ved strålevarme. Dette giver fordampningsvarme til vandet, der fordamper.
PS: Du skal ikke redegøre for, at pæren får sin energi fra tilført elektrisk energi. For i opgaven skal du kun redegøre for den termiske energi.
Svar #7
14. januar 2015 af Heptan
Udfører elektronerne ikke et arbejde på glødepæren, som gør at den udsender elektromagnetisk stråling og termisk energi?
Svar #8
15. januar 2015 af hesch (Slettet)
#7: Jeg ved såmænd ikke, om de udfører et arbejde "på glødetråden", og i hvad omfang elektronerne er bevidste om hvor de befinder sig, og hvad de laver der. Men de passerer jo en negativ spændingsgradient ( altså i modsat retning af strømretningen ), og så har man jo problemet med at skulle hæve disse forbandede minusparenteser ( hvis du kan følge mig ). Sådanne ting kan jeg kun gennemskue, når jeg er faldet i dyb trance ( evt. i søvn ) i yogastilling. Men jeg kan ikke det sidste lige nu, jeg har hold i nakken.
Men altså glødetråden ( og pæren ) bliver varm af det, yoga-stilling eller ej.
Skriv et svar til: termisk energi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.