Psykologi

Nogle der kan svarer på mig et spørgsmål i forhold til en case jeg skal analyserer i psykologi

19. januar 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Dette er par linjer fra teksten

»Hvis man står fast på et meget firkantet standpunkt
om, at børn har brug for mænd, og at det vil løse problemerne i daginstitutionerne, fjerner
man blikket fra, hvad der egentlig er kvalitet i institutionerne. Og samtidig vender man
tilbage til en meget konservativ måde at anskue kønnet på, hvor man accepterer det
mandlige for det mandliges skyld«, siger Steen Baagøe Nielsen.
»Sandheden er jo, at mænd er forskellige og opfører sig forskelligt, og derfor er mænd .

Hvad mener han med firkantet standpunkt??? og når han siger ; fjerner man blikket fra, hvad der egentlig er kvalitet i institutionerne. Og samtidig vender man
tilbage til en meget konservativ måde at anskue kønnet på???? 

Nogle der kan forklarer det med lidt andre ord. Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2015 af Mundo

Firkantet vil i overført betydning sige ufleksibel, noget der er fastsat og ikke kan ændres. Et firkantet standpunkt er et standpunkt (en holdning), som man står meget fast på, og som man ikke vil ændre holdning omkring. 

Når man "fjerner blikket fra, hvad der egentlig er kvalitet i institutionerne", går jeg ud fra at han mener at man glemmer at tænke på hvad der egentlig er vigtigt for børnene i institutionerne. Det kan være han tænker på sådan noget som nærvær og omsorg for børnene, positive relationer til både pædagogerne og de andre børn og det at børnene skal lære at indgå i et fællesskab og være gode ved hinanden med mere. 

"En konservativ måde at anskue kønnet på": Konservativ har at gøre med modstand mod forandring, at man foretrækker tingene som de var i "gamle dage". Et konservativt syn på køn kan dermed siges at være et lidt forældet syn på kønnet som fastlåst i de traditionelle kønsroller. Føritiden så man mænd som mere handlekraftige, mens kvinderne repræsenterede de mere bløde værdier som omsorg med mere. I dag er det en udbredt opfattelse, at kvinder kan være lige så handlekraftige som mænd, og mænd kan være lige så omsorgsfulde som kvinder. Man kan sige, at det i dag er en udbredt opfattelse, at der er større forskel på folk indenfor hvert køn, end imellem kønnene. Forfatteren påpeger også, at der er forskel på mænd. Det kunne tænkes, at han mener, at mænd ikke nødvendigvis repræsenterer bestemte værdier, blot fordi de er mænd, men at de samme værdier kan repræsenteres af både mænd og kvinder.


Svar #2
20. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Mangemange  tak for dit uddybbende svar- det har fået mig til at forstå teksten bedre:))

Vil lige hører ved du om forsvarsmekanismen fornægtelse og benægtelse er det samme???


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2015 af Mundo

Det ved jeg desværre ikke, men tror umiddelbart at det er det samme


Svar #4
22. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Ok :) ja det tror jeg også- tak for svar

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2015 af Mundo

Det var så lidt :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. januar 2015 af klotte (Slettet)

meget enkelt- der er større varians imellem mennesker end der er imellem køn...... og kernekvaliteten er vel trivsel, omsorg og udvikling


Skriv et svar til: Nogle der kan svarer på mig et spørgsmål i forhold til en case jeg skal analyserer i psykologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.