Fysik

kræfter

20. januar 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej nogen der kan hjælpe med disse opgaver?

1) (jeg ved ikke hvilken kraft der er på snebolden. Men vha. newtons tredje lov så trykker drengen på snebolden, og snebolden trykker på drengens hånd med modsatrettet bevægelse

2) forstår jeg ikke helt..

3) forstår jeg heller ikke

4) princippet er som en ballon der bliver pustet op.Når en ballon bliver pustet op, kommer der tryk inde i ballonen, fordi gummiet gerne vil trække sig sammen, samtidig med at vi tilfører luft. Når man slipper ballonen, bliver trykket udlignet ved, at luften farer ud gennem mundingen... (dog ikke helt sikker)

Vedhæftet fil: Figur 6.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2015 af Heptan

2) F = ma           eller          a = F/m

"sættes i fart" betyder her accelererer. Når snebolden påvirker drengen og kælken med en kraft, accelererer kælken. Accelerationen afhænger også af kælkens og drengens masse.

3)

Newtons første lov (Lov om inerti): "Et legeme som ikke er påvirket af en kraft, eller af kræfter der ophæver hinandens virkning, vil enten være i hvile eller foretage en jævn retlinet bevægelse."

Drengen vil fortsætte med en konstant fart indtil han bliver påvirket af en kraft (fx friktion).

Snebolden som er i luften bliver konstant påvirket af den nedadrettende tyngdekraft, og vil derfor falde i en bue nedad, indtil den ligger stille på jorden.

4) princippet er som en ballon der bliver pustet op.Når en ballon bliver pustet op, kommer der tryk inde i ballonen, fordi gummiet gerne vil trække sig sammen, samtidig med at vi tilfører luft. Når man slipper ballonen, bliver trykket udlignet ved, at luften farer ud gennem mundingen... (dog ikke helt sikker)

Jooh det kan der være noget om. Dog antager man ofte at trykket inde i en ballon er det samme som udenfor ballonen.

Brugbart svar (0)

Svar #2

(fortsat)

Gasmolekylerne i en ballon trykker konstant mod siderne i en ballon, og de trykker lige meget alle steder i ballonen. Når ballonen derimod puster luft ud, så bliver den drevet fremad, fordi gasmolekylerne ikke længere trykker mod den side hvor mundingen var, og altså trykker mere foran i ballonen.

I raketten udnyttes samme princip, som følge af Newtons tredje lov. Når raketten slynger gas nedad, påvirker gassen raketten med en lige stor og modsatrettet kraft, som skubber raketten opad.

Svar #3
20. januar 2015 af Ellapigen (Slettet)

men 1) hvad er da drengens kraft på snebolden og hvordan kan den tegnes? det kan jeg ikke se..

Brugbart svar (0)

Svar #4

Kraften er sådan set allerede tegnet på tegningen med to pile.

Pilene skal være lige lange og modsatrettede. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk man plejer at tegne dem fra centeret for massen, altså ca. i midten af drengen for pil nr. 2.

Svar #5

tak for svarene dog er jeg usikker på figur b, kører han baglæns?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja det gør han

Svar #7

er pilen på b så fx friktionen?

Skriv et svar til: kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.