Fysik

Opskriv reaktionsskemaet

22. januar 2015 af zeze2011 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nuklidet Mg2312 henfalder ved en beta +.proces til en isotop Na. 

a) Opskriv reaktionsskemaet. 

b) Bestem massetilvæksten og Q-værdi.

Jeg har ikke været med til at gennemgå forløbet i klassen, og jeg er fuldstændig lost i, hvordan man gør. Er der en venlig sjæl derude, der kan hjælpe mig? Jeg har forsøgt at kigge på formlerne, men det er som at læse kinesisk, for når jeg endelig skal til bruge dem, ved jeg ikke, hvad der skal indsættes hvor. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2015 af mathon

a)

   Henfaldsreaktion:

                                  \small _{12}^{23}\textrm{Mg}\; \; \rightarrow \; \;\underset{natrium-isotop}{ _{11}^{23}\textrm{Na}}\; \; +\; \; \underset{beta+_{1}^{0}\textrm{e}}\; \; +\; \; \underset{neutrino}\nu}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar 2015 af mathon

a)

   Henfaldsreaktion:

                                  \small _{12}^{23}\textrm{Mg}\; \; \rightarrow \; \;\underset{natrium-isotop}{_{11}^{23}\textrm{Na}}\; \; +\; \;\underset{beta+}{ _{1}^{0}\textrm{e}}\; \; +\; \; \underset{neutrino}\nu}


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2015 af mathon

massetilvækst
                                \small \begin{array} {|c|c|} partikel&masse\\ \hline _{ }^{23}\textrm{Mg}&22,994124\\ _{ }^{23}\textrm{Na}&22,989767\\ _{ }^{0}\textrm{e}&0,000549 \end{array}

             \small \Delta m=masse_{efter}-masse_{f\o r}

             \small Q=\left | \Delta m \right |\cdot c^2


Skriv et svar til: Opskriv reaktionsskemaet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.