Matematik

Er dette isoleret korrekt? (to ligninger med to ubekendte, logaritmisk)

01. februar 2015 af EnStuderende - Niveau: A-niveau

Hej. Da jeg ikke har nogen facitliste til denne opgave, som jeg selv har skullet finde på, kunne jeg godt tænke mig at være sikker på, at dette her er blevet isoleret korrekt. Jeg er nemlig selv en smule i tvivl, og jeg plejer altid at lave mange sjuskefejl undervejs, så det ville være rart, hvis nogen herinde lige gad kigge på, om jeg har gjort det rigtigt - eller om jeg eventuelt kunne have gjort det smartere.

Jeg skulle bestemme koefficienterne a og b, og jeg har gjort som følger:

Jeg synes selv, det er lidt forvirrende at se på (det sidste udtryk), men ja.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at formulere hele problemet. Det ser ud til, at du forsøger at bestemme konstanterne i en bestemt model y = f(x) ud fra to punkter (x1,y1) og (x2,y2) på grafen.

Svar #2
01. februar 2015 af EnStuderende

#1 Det er fordi mit program selv skal kunne programmere en logaritmisk funktion ud fra to tilfældigt valgte punkter. Så jeg prøver at få et udtryk for a og b, som kan sættes ind i én funktion, der så hermed kommer til at rette sig efter disse to punkter.

Ja, jeg burde nok have skrevet, at de to punkter P1(x1, y1) og P2(x2, y2) er kendte. Det vælger programmet tilfældigt fra start af.

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvordan ser funktionen ud? Er det

f(x) = a + b·log(x)    ?

Så er der blot tale om at løse et lineært ligningsystem med to ubekendte.

Svar #4
01. februar 2015 af EnStuderende

Nej, den overordnede funktion er som de to opstillede. Oprindeligt hed den f(x) = log(x) + a, men eftersom den skal indstilles efter to punkter, skal hældningstallet (dvs. basen) have mulighed for at variere, så jeg satte basen til b.

Men nu jeg tænker nærmere over det kan den jo også variere med blot log(x) * b .... Så det havde måske været nemmere.

Skriv et svar til: Er dette isoleret korrekt? (to ligninger med to ubekendte, logaritmisk)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.