Fysik
Varmefylden for olie
Hvordan finder jeg varmefylden for olie?
Vi har lavet et sorsøg hvor vi havde en mængde olie i et krus, hvor vi puttede et opvarmet lod i, for så at se hvor stor en temperaturstigning olien gennemgik.
Den vedhæftede ligning brugte vi til tidligere at udregne varmefylden for et lod vi puttede i et krus vand. Skal den omskrives for at få en ligning til at udregne varmefylden for væsken i stedet?
Svar #1
01. februar 2015 af peter lind
Hvis loddet er 100ºC, når du kommer loddet i kan du bruge formlen med lidt omregning idet du her ikke skal finde varmefylden for loddet, men for væsken. Omdøb cv til til co og isoler dernæst co i ligningen
Svar #2
01. februar 2015 af forever21 (Slettet)
Svar #3
01. februar 2015 af peter lind
Rent umiddelbart jo; men du skal være opmærksom på at vand er det stof, der har den højeste varmefylde overhovedet, så varmefylden for olie er væsentlig mindre. Jeg vil ikke kalde resultatet for umuligt. Prøv at slå varmefylde for olie op. Varmefylden er også afhængig af hvad slags olie, der er tale om.
Svar #4
01. februar 2015 af forever21 (Slettet)
Jeg må lige gå mine tal igennem og se om jeg har lavet en fejl et sted, men tusind tak for hjælpen!
Skriv et svar til: Varmefylden for olie
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.