Dansk
Inskudt sætning og startkomma?
Alle relative sætninger er ledsætninger, og det er valgfrit om
hvorvidt man sætter komma (startkomma) foran eller ej, korrekt?
Altså er det valgfrit om man sætter komma foran en indskudt sætning, korrekt?
Jeg har modtaget oplysninger i løbet af dagen som siger, at man skal (ikke valgfrit) sætte komma foran en indskudt sætninG.
Kig bare på denne hjemme; den nævner ikke at det er valgfrit,
men at det bare sættes: http://www2.selandia-ceu.dk/Projekter/e-skole/jord_bord/jordbrug/portal_mvni/skrivning7opgave13.htm
Svar #1
02. februar 2015 af Stygotius (Slettet)
1. En "indskudt sætning" behøver ikke være en relativsætning.
2. "En "indskudt sætning" er ikke et nøje defineret og éntydigt begreb, og det er derfor ikke til at vide hvad du præcis mener med "indskudt sætning"
3. En ledsætning skal altid have et komma efter sig.
4. Ved relative ledsætninger gælder der det særlie forhold at de kan være enten bestemmende eller parentetiske. Når man ikke anvender startkomma, skal der komma foran en parentetisk relativsætning (Man kan opfattte kommaerne før og efter den som to parenteser). Hvis den er bestemmende, skal der kun et komma efter den. Dette gør en større forskel end de fleste er klare over.
Smlgn. den store forskel i betydning på disse to:
a) Alle pigerne i klassen der var meget sexede, fik høje karakterer af den unge lærer
b) Alle pigerne i klassen, der var meget sexede, fik høje karakterer af den unge lærer
Kort sagt: Hvem fik høje karakterer i a) og hvem i b) ??
5. På siden http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-45-51-komma/a7-49-50-ledsetninger læser man bl.a.
"Der skal normalt altid sættes slutkomma ved en ledsætning, hvorimod det som hovedregel er valgfrit om man vil sætte startkomma eller ej." og desuden
"I de tilfælde hvor det er valgfrit om man vil sætte startkomma (Det er det så godt som altid), anbefales det at man undlader at sætte dette komma"
6. Når en ledsætning er et led i en anden ledsætning, sætter man kun komma efter den sidste ledsætning.
Eks.
"Hun sagde at hun ville komme hvis hun havde tid, når hun fik fri" NB. kommaet mellem "tid" og "når" er ikke et startkomma, men et slutkomma.
7. Hvis ordet "men" ikke forbinder to sætninger, kan man sætte komma foran det eller lade være .
Eks.
"Hun gider ikke stå op om morgenen, men vælger at sove længe".
Svar #2
02. februar 2015 af Reztie (Slettet)
(Beklager at jeg skriver fra min anden account. Jeg lavede en ny account fordi jeg ikke havde adgang til min ældre mail)
Tak for din lange redegørelse trods meget af det var irrelevant, men det kunne være på grund af du ikke helt vidste hvad jeg menete med en indskudt sætning, men det jeg mente var en parantetisk relevativsætning.
Ja, jeg fandt ud af at der altid skulle være kommaer foran eller omkring parentetiske led herunder også en parentetisk relativsætning.
"Der skal normalt altid sættes slutkomma ved en ledsætning, hvorimod det som hovedregel er valgfrit om man vil sætte startkomma eller ej." og desuden
"I de tilfælde hvor det er valgfrit om man vil sætte startkomma (Det er det så godt som altid), anbefales det at man undlader at sætte dette komma"
Det forvirrer mig. En parantetisk relativsætning regnes som en ledsætning, og det er ikke valgfrit at sætte startkomma i den. Så det må da regnes som en undtagelse?
Svar #3
-en '"ny account" ???????
Jeg er da utrolig ked af af at jeg har taget din tid med noget irrelevant.
Det sker med garanti ikke mere.
Svar #4
(Ja, Jabra-accounten er en ny account som jeg lavede på grund af e-mail problemer. Min computer var åbenbart automatisk logget ind på min gamle imens jeg troede, at jeg var inde på den nye.)
Nej, nej, det er fint nok at du giver noget baggrundsviden, man kan jo heller ikke helt vide hvor imbecil jeg er.
Men kunne du ikke svare på dette? Det er stort set al hvad min forvirring går ud på.
Det forvirrer mig. En parantetisk relativsætning regnes som en ledsætning, og det er ikke valgfrit at sætte startkomma i den. Så det må da regnes som en undtagelse?
Svar #5
Mange tak, Jeg er da beæret over at det er fint nok.
Hvis du havde gidet læse min forklaring, ville du have set at jeg har svaret på det.
En "account" ?? -Kan du ikke skrive dansk ? Er det ikke fint nok ?
Svar #6
Hvad fanden. Så glemte jeg det igen. Nå, men nu er jeg på den rigtige og kan garantere at Reztie er mig.
Svar #8
#5Hvis du havde gidet læse min forklaring, ville du have set at jeg har svaret på det.
Hvorhenne? Mener du denne?
Ved relative ledsætninger gælder der det særlie forhold at de kan være enten bestemmende eller parentetiske. Når man ikke anvender startkomma, skal der komma foran en parentetisk relativsætning (Man kan opfattte kommaerne før og efter den som to parenteser). Hvis den er bestemmende, skal der kun et komma efter den. Dette gør en større forskel end de fleste er klare over.
Det er stadig ikke et svar. Er det korrekt at et startkomma ikke ALTID er valgfrit trods det fremgår i en parantes af dit første indlæg?
Er et komma foran en parantetisk relativsætning ikke et startkomma selvom en parantetisk relativsætning er en ledsætning, og et komma foran alle ledsætninger er per definition startkommaer?
Svar #9
P - A - R - E - N - T - E - S
Ja, man kan godt kalde det en undtagelse i den forstand at man skal være konsekvent, dvs. bruge enten startkomma eller ikke-startkomma i hele sin tekst.
Et startkomma er altid valgfrit. Man kan imidlertid kun markere at en relativsætning er parentetisk når man har valgt ikke at bruge startkomma.
Et komma giver altid kun mening hvis der er en kontrast mellem komma og ikke komma.
Det er lige som i Fyrtøjet, hvor hunden satte et kryds på alle dørene så det mistede sin betydning.
Hvis der altid skal komma et bestemt sted, er det blevet ligegyldigt, uden mening og overflødigt.
Svar #10
Nogle gange kan man tage fejl og tro at et komma er et startkomma mens det i virkeligheden er et slutkomma.
Eks.
Hun troede at det var hendes far der kaldte, da hun hørte stemmen..
Svar #11
03. februar 2015 af Reztie (Slettet)
Ah, når jeg vælger at skrive min tekst uden startkomma, så er kommaet foran en parentetisk relativsætning udelukkende for at opfylde den parantetiske funktion og er derfor ikke et startkomma.
Svar #12
03. februar 2015 af Stygotius (Slettet)
1. Det er meget fornuftigt at du har valgt ikke at bruge startkomma.
2. Ja, llge præcis. Du har forstået det nu. Det er udelukkende derfor, men det er dog stadig et startkomma (-et komma før en ledsætning). Tænk på kommaer omkring en parentetisk relativsætning som om de var parenteser. Det er sådan de fungerer.
Skriv et svar til: Inskudt sætning og startkomma?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.