Biologi
Lactose eksamen HJÆLP!
Hej
Jeg skal besvare eksamenssættet fra d. 28. august 2012. Jeg kan ikke finde ud af opg.2.5. Den handler om, at man skal vælge enten "selvdiagnosticering" eller "lactosebelastning" og vurdere den i forhold til diagnosticering ved hjælp af smeltepunktsanalyse.
Eksamenssættet findes her: http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/120828%20stx122-BIO-A.pdf
jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal løse opgaven.
tak på forhånd...
Svar #1
02. februar 2015 af Anxyous (Slettet)
Du kan f.eks. se på lactosebelastning. Lactosebelastning er ikke voldsomt behagelig for patienten (såfremt denne lider af laktoseintolerans), men på den anden side vil en genetisk analyse ikke afsløre sekundær laktoseintolerans, dvs. laktoseintolerans hvis årsag ikke er genetisk.
Svar #2
03. februar 2015 af ejejejej (Slettet)
Men hvordan skal man så vurdere i forhold til smeltepunktanalyse?
Svar #3
03. februar 2015 af Anxyous (Slettet)
#2:
Hvis man nu så en positiv lactosebelastning, men ikke en smeltepunktsnalyse, der peger på genetisk betinget lactoseintolerans, skal man fokusere sine kræfter på at finde den egentlige grund til lactoseintoleransen - det kunne f.eks. være glutenallergi.
Svar #4
Okay. Så det er ikke relevant at lave smeltepunktsanalyse?
Svar #5
03. februar 2015 af Anxyous (Slettet)
#4:
Jo, det er jo netop rart at kunne be- eller afkræfte, at lactoseintoleransen er genetisk betinget.
Svar #6
Nå okay, tror jeg forstår det nu: Så man bruger smeltepunktanalysen til at finde en genetisk sammenhæng til vedkommendes eventuelle lactoseintolerans. Afkræftes den genetiske sammenhæng i smeltepunktsanalysen må man finde en anden metode til at finde ud af, hvad der kunne forårsage personens eventuelle lactoseintolerans...
Svar #9
20. november 2016 af biotek222 (Slettet)
Hej, sidder selv med samme opgave og mangler hjælp til opg. 4. Håber nogen kan hjælpe.
Det er det spørgsmål med fænotyperne, hvordna kan man bestemme dem? :)
Skriv et svar til: Lactose eksamen HJÆLP!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.