Biologi

Transmitterstof i synapsen

03. februar 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg har fået stillet et spørgsmål, som jeg ikke kan overskue. 

"Hvorfor er det vigtigt at transmitterstoffet fjernes fra synapsespalten igen?"

Alt jeg ved er at de bliver genoptaget (i den præsynaptiske nervecelle?) vha. en pumpe (har den et specifikt navn?).

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2015 af Anxyous (Slettet)

Det er hensigtsmæssigt at fjerne neurotransmittere fra synapsekløften, så de ikke bliver ved med at stimulere den postsynaptiske membran.

Der findes mange forskellige transmittere, og generelt kan de optages af nærliggende celler eller nedbrydes af enzymer i synapsen. Sidstnævnte gælder f.eks. acetylcholin, der nedbrydes af acetylcholinesterasen. Mange nervegasser hæmmer dette enzym, så den udskilte acetylcholin bliver ved med at stimulere musklerne, så man får kramper.

Svar #2
03. februar 2015 af ShadH

Så problemet ligger i at receptorene vil blive ved med at stå åbne således Na+-ioner kommer ind og viderefører nerveimpulsen.

Men hvad vil konsekvensen være af at der er for mange nerveimpulser? Det virker ikke umiddelbart som et problem.

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2:

Du mener ikke, at det er et problem, at alle dine muskler trækker sig sammen mest muligt på samme tid, uden du har mulighed for at slappe af?

Svar #4
03. februar 2015 af ShadH

Nu du siger det...

Jeg havde ikke taget højde for det motoriske system.

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4:

Helt fint. Der vil selvfølgelig også være andre effekter ved påvirkning med en sådan nervegas, men man dør typisk pga. respirationsstop, hvilket bunder i musklerne.

Skriv et svar til: Transmitterstof i synapsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.