Biologi
Bakterievækst
Jeg har følgende opgave:
Du har en flydende bakteriekultur med en hurtigtvoksende bakterie i eksponentiel vækst med 107 bakterier per ml. Du fortynder kulturen 104 gange og udplader 0.1 ml på en agarpladen med passende medie og sætter den ved passende temperatur natten over. Hvor mange kolonier forventer du at se på agarpladen næste dag?
Udfra disse oplysninger kan jeg godt beregne hvor mange bakterier der er på agarpladen. Men for at regne ud hvor mange bakterier der er næste dag kræver det vel egentlig en eller anden væksthastighed. Er der nogen der kan gennemskue hvordan den skal løses?
På forhånd mange tak
Svar #1
10. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Ja, det er korrekt, at man skal kende en væksthastighed, og den oplysning synes ikke at forekomme i det her meddelte, udover det lidt vage udtryk "hurtigtvoksende".
Svar #2
11. februar 2015 af Soeffi
#0Jeg har følgende opgave:
Du har en flydende bakteriekultur med en hurtigtvoksende bakterie i eksponentiel vækst med 107 bakterier per ml. Du fortynder kulturen 104 gange og udplader 0.1 ml på en agarpladen med passende medie og sætter den ved passende temperatur natten over. Hvor mange kolonier forventer du at se på agarpladen næste dag?
Udfra disse oplysninger kan jeg godt beregne hvor mange bakterier der er på agarpladen. Men for at regne ud hvor mange bakterier der er næste dag kræver det vel egentlig en eller anden væksthastighed. Er der nogen der kan gennemskue hvordan den skal løses?
På forhånd mange tak
Det, som du tænker på er nok en formel i stil med N(t) = b·at, det er bare ikke det, der menes her. Teorien bag fortynding af bakterier og tælling af kolonier, er at hver bakterie vil danne netop en koloni, der ville kunne tælles, hvis bakterierne tilstrækkeligt få og jævnt fordelt på pladen. Antallet af kolonier ganges op med fortyndingen for at finde det oprindelige antal bakterier. Her skal man bare regne den modsatte vej.
Skriv et svar til: Bakterievækst
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.