Biologi

Cellecyklus

12. februar 2015 af Emma2200 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvis ikke cellens miljø er favorabelt i G1 fasen, kan cellen holdes i hvile denne fase. Cellen kan også gå i G0 og enten specialiceres eller "vente" på at miljøet bliver favorabelt nok til at entre G1 fasen igen.

Hvad afgør om cellen venter i G1 eller G0?

Jeg har læst mig frem til at de fleste celler i G0 vil undergå apoptose.

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2015 af LubDub (Slettet)

G0-fasen er en udvidet G1-fase, hvor cellen ikke deler sig. Cellen forbliver i fasen, indtil det giver mening at dele sig (men mange celler deler sig ikke og er helt differentierede og forbliver derfor i G0-fasen og vil også dø i denne fase)

F.eks. ses cancerceller ikke i G0-fasen, og disse bliver derfor ved med at undergå delinger igen og igen ..

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. februar 2015 af JEEJ2008 (Slettet)

Det kommer an på hvilken type celle det er, og hvad den skal bruges til. Der er statiske cellepopulationer som er terminalt proliferede - dette er eks. nervecelle som aldrig vil bevæge sig ud af G0. Så er der stabile cellepopulationer som eks. reagerer på stimuli udefra - disse befinder sig i G0 men går så i G1 - eks. leverceller. Og så er der de celler der skal fornye - dvs. de skal hele tiden rette op på et konstant celletab. Dette er nødvendigt eks. i epidermis. Apoptose af celler er en reguleret proces. MVH.

Svar #3
12. februar 2015 af Emma2200 (Slettet)

Tak JEEJ2008.

Det hjalp meget. Kan man sige, at de fornyende celler, oftest venter i G1, og hvis de går til G0 så vil de oftest også dø her?

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. februar 2015 af JEEJ2008 (Slettet)

Hmm.... måske forstår jeg ikke dit sp. :) Celler kan godt være i G0 uden at dø. De fornyede celler er i konstant mitotisk aktivitet fordi de hele tiden skal opretholde cellebestanden.

Svar #5
12. februar 2015 af Emma2200 (Slettet)

Nej, det er også lidt kringlet, men jeg tror jeg er ved at forstå det. Du må gerne sige til, hvis jeg er helt ved siden af. Når celen går i G0 stoppes al aktivitet af Cdk. Det kræver altså en stor akumulation af S-cyklin, for at cellen kan vende tilbage til G1.

For de stabile cellepopulationer vil mitogen- og dermed S-cyklinproduktionen aktiveres efter behov, og for de fornyende vil aktiveringen ske, når det omgivende miljø er favorabelt nok.

De fornyende cellepopulationer vil i første omgang gå i G1, men hvis miljøet efter en periode, stadig ikke er favorabelt nok, vil de gå i G0.

?

Skriv et svar til: Cellecyklus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.