Biologi

Blodtyper!!!

15. februar 2015 af Laurasmith (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvis jeg er blodtype A+, hvilke blodtyper kan mine forældre så være?

Har simpelthen læst bunkevis af materiale, og har stadig problemer med forståelsen af dette. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. februar 2015 af Dulugtergrimt

Okay, for at du kommer til at forstå det, så tager vi det ét skridt ad gangen.

Du har blodtype A. Dette er din fænotype, dvs. det gen, der kommer til udtryk i dig. Hvad kan din genotype være? 


Svar #2
15. februar 2015 af Laurasmith (Slettet)

Hvis fænotypen er det som kommer til udtryk, og genotypen er arvelighedspræget, så kan genotypen vil være A, men vel også 0. Er A ikke dominant over for 0? Eller hvad


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. februar 2015 af Dulugtergrimt

Genotypen er de gener, du har. Du har altid 2 gener for hver eneste egenskab du er i besiddelse af, et gen fra din far og et gen fra din mor. Eksempelvis vil en person der fænotypisk er AB være genotypisk AB, da han både skal have et gen for A og et gen for B.

Nu har du blodtype A. Hvad kan din genotype så være?


Svar #4
15. februar 2015 af Laurasmith (Slettet)

Den kan vel så være AO, AB eller AA?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. februar 2015 af Dulugtergrimt

Næsten rigtigt. Hvorfor kan din genotype ikke være AB? Fordi du så ville være fænotypisk AB, men du er fænotypisk A.

Hvis vi nu siger, at du er AA, hvilke genotyper kunne dine forældre så have, når vi siger, at de begge har givet dig ét gen hver?

Hvis vi nu siger at du er AO - samme spørgsmål?


Svar #6
15. februar 2015 af Laurasmith (Slettet)

Hvis jeg er AA, kan mine forældres genotyper være AO, AA eller OA. 

Hvis jeg er AO, kan mine forældres genotyper vel være AO eller OA? Eller hvordan? Men der er A vel dominerende, men ved et krydsningskema, vil der jo stadig kunne være chance for at få et barn med blodtypen O. Tror måske jeg har tendens til at gøre det mere kompliceret end det er. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. februar 2015 af Dulugtergrimt

A er dominerende, og folk med AO har blodtype A. 

Der vil rigtig nok kunne være chance for, at de får børn med blodtype O, men det berører da ikke din situation? Vi kender jo din blodtype, så hvad naturen ellers kan sætte sammen er ligegyldigt.

Generelt er de her spørgsmål ret dumme, da de skaber mere frustration, end de opklarer, fordi svarene er så brede. Man kan sige, at der er 2 krav, der SKAL være opfyldt i de genotyper, du kan foreslå som svar - den ene af dine forældre SKAL være Ax, hvor x kan være enten A, B eller O - så er du sikker på, at der er i hvert fald ét sted, hvor du kan arve dit A fra. Og ingen af dine forældre må være BB, da du så med sikkerhed ville have et B i din blodtype.


Svar #8
16. februar 2015 af Laurasmith (Slettet)

Så fordi jeg er A, og A er dominerende, skal en af mine forældre som minimum havde et A? 

Kan min far så godt være 0?

Og min mor f.eks. være AB, AA? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. februar 2015 af Dulugtergrimt

En af dine forældre kan godt være 0, så længe den anden bare er Ax, så ja..


Svar #10
16. februar 2015 af Laurasmith (Slettet)

Mange tak!!!! :-D

Hvad med det faktum at jeg er Rhesus positiv? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. februar 2015 af Dulugtergrimt

Rhesus nedarves ligesom ABO-systemet. Her er der dog kun ét gen. Rhesus-faktoren er dominant, så har man ét rhesus-gen, så er man rhesus positiv. Én af dine forældre skal derfor være rhesus positiv.

Skriv et svar til: Blodtyper!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.