Matematik

Statistik

16. februar 2015 af janjanjanjanjanjan (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en opgave i noget statistik som jeg ikke ved hvordan jeg skal komme igang med. 

Jeg skal eftervise, hvorfor det forventede antal timer med 1 stk brækket kridt er 36,26 ud af 100 timer i alt. Dette tal er ud fra tabellen nedenunder, der er lavet under antagelse om, at antallet af kridt, der knækker en time ud af 100 er poissonfordelt. 

j                                                                  0               1               2              3            4

Antal timer med j stk brækket kridt      30,73        36,26        21,39        8,41       3,21

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2015 af Soeffi

Har du den originale opgavetekst? 

Svar #2
16. februar 2015 af janjanjanjanjanjan (Slettet)

Under hypotesen om at antal kridt, der brækkes ved en forelæsningstime er poissonfordelt,
er det forventede antal timer med j styk brækkede kridt ud af 100 forelæsningstimer
givet i følgende tabel.

Eftervis, at det forventede antal timer med 1 styk brækket kridt ud af 100 forelæsningstimer
er 36.26.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2015 af Soeffi

Under hypotesen om at antal kridt, der brækkes ved en forelæsningstime er poissonfordelt, er det forventede antal timer med j styk brækkede kridt ud af 100 forelæsningstimer givet i følgende tabel.

Eftervis, at det forventede antal timer med 1 styk brækket kridt ud af 100 forelæsningstimer er 36.26.

Men, er det ikke netop det, som står i tabellen?

Svar #4
17. februar 2015 af janjanjanjanjanjan (Slettet)

Jo. Jeg skal vel vise hvordan det forventede antal timer udregnes?

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2015 af Soeffi

Jo, men hvis det, der står i tabellen, er noget, der er målt, kan det jo ikke eftervises teoretisk?!

Skriv et svar til: Statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.