Biologi

Smerte, SRO

19. februar 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og skriver SRO og forsøger at forstå den vedhæftede figur.

Min undren ligger i hvor C-fibrene kommer fra. På figuren ligner det at Alfa-delta-fibrene er de eneste smertefibre forbundet med de sensoriske nerver, mens C-fibrene kommer ud af det blå og samles i rygmarven (hvorefter det går videre). Bør C-fibrene ikke også være en del af de sensoriske nerveceller? 

Desuden er jeg ikke helt med på hvad den forlængede marv har af betydning og hvorfor C-fibrene drejer hen til følesansen oppe i hjernen, men ikke smertesansen - C-fibrene er jo med til at alarmere om smerte? 

Vedhæftet fil: Smerte Biologi.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2015 af Anxyous (Slettet)

C-fibrene findes uden for CNS, ikke som på tegningen. De er ganske vist en del af de sensoriske nervebaner, men de er ikke med til alarmere om smerte - de er umyeliniseret, og står, som tegningen rigtigt angiver, for at formidle blød, diffus smerte. Hvis jeg f.eks. sparker dig over skinnebenet, vil det være de hurtigere nervefibre, der på kort tid får til at afværge, råbe av osv., mens den diffuse smerte, der bagefter opstår, (til dels) skyldes C-fibrene.


Skriv et svar til: Smerte, SRO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.