Biologi
Nerveceller
Hej.
Nogle der kan forklare mig hvordan nervesignaler sendes gennem kroppen?
Og på hvorfor en elektromagnetisk puls ikke ville påvirke nervesignaler?
Tak:)
Svar #1
19. februar 2015 af Anxyous (Slettet)
Meget kort:
Neuronernes membran har på ydersiden lidt flere positive ladninger end negative. Cellen er dermed polariseret ift. omgivelserne, og der er en spændingsforskel over membranen på ca. -70 mV (negativt udenfor). Dette kaldes også membranpotentialet.
Når membranen stimuleres til at åbne nogle ionkanaler, vil der strømme positive ladninger ind i cellen, hvorved cellen depolariseres. I membranen findes nogle natriumkanaler, der automatisk åbner, når membranpotentialet når omkring -55 mV. Så bliver membranen yderligere depolariseret. Signalet spreder sig ved, at nærliggende regioner fra den oprindelige depolarisering også depolariseres.
Ved synapse (mellem to neuroner) vil depolarisering af det neuron, der skal overføre signalet (det såkaldt præsynaptiske neuron) føre til frigivelse af en eller flere neurotransmittere. Disse vil så binde sig til det neuron, der skal videreføre signalet (det såkaldt postsynaptiske neuron), hvilket eksempelvis kan føre til åbning af ionkanaler, så det postsynaptiske neuron også bliver depolariseret.
Jeg kender ikke så meget til egenskaberne ved elektromagnetiske pulse, men membranpotentialet påvirkes kun af strømme, ikke magnetisme.
Svar #2
20. februar 2015 af Emma2200 (Slettet)
#Anxyous
Du mener vel at der er negativt indeni cellen ift. udenfor, som sættes til 0mV, mens der intracellulært er ca. -70mV i hvile. Det kan være jeg har misforstået det du har skrevet :)
Skriv et svar til: Nerveceller
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.