Matematik
Bestem værdier og udvikling
Hej.
I det vedhæftede billede har jeg en opgave som lyder:
"I en model kan det årlige antal pendlere over Øresund fra Sverige til Danmark i perioden 2001 2007 − beskrives ved en funktion af typen. Pt = P_0 * a^t hvor P(t) betegner det årlige antal af pendlere over Øresund fra Sverige til Danmark, og t betegner antal år efter 2001.
a) Benyt tabellens data til at bestemme de to konstanter P0 og a .
b) Gør rede for, hvad tallet a fortæller om udviklingen i det årlige antal pendlere over Øresund fra Sverige til Danmark i perioden 2001 2007 − , og bestem ved hjælp af modellen det årlige antal pendlere fra Sverige til Danmark over Øresund i 2010. , "
Hvordan skal de to opgaver gribes an, pls forklar trin for trin?
På forhånd tak
Svar #1
19. februar 2015 af peter lind
a) brug regressionsanalyse på de data
b) Beregn P(t+1)/P(t)
Beregn P(10)
Svar #2
19. februar 2015 af Snitchz (Slettet)
Kan du ikke uddybe del b lidt mere? Jeg tror at det jeg har lavet indtil videre er lidt forkert.
Jeg har prøvet at finde frem til antallet i 2010 ved at finde værdien af x, men tror ikke at det er korrekt?
Har vedhæftet et billede af mine beregninger.
Svar #3
19. februar 2015 af peter lind
P(t+1)/P(t) = a så a er fremskrivningsfaktoren. Det har du næste klaret i din besvarelse. Det er 1 + den relative årlige stigning. Det er ikke i procent som du skriver.
Efter den fil du har vedlagt ser det ud til at du blot har brugt de to første talsæt til at beregne a og b. Det må du ikke. Derved dropper du informationen der ligger i de næste to talsæt. Du skal bruge regression på de data.
Du skal beregne P(t) hvor t svarer til år 2010. Det fremgår ikke af din besvarelse hvad t står for i dine beregninger. Du kan lade t stå for antal år efter år 2000 eller efter år 2001 eller (noget upraktisk) noget helt tredje. Jeg tror de 3 er forkert.
Skriv et svar til: Bestem værdier og udvikling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.