Bioteknologi

Titrering - dividere med samlet volumen?

20. februar 2015 af B96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Sidder med en rapport om titrering af husholdsningseddike med NaOH med henblik på at bestemme masse% af ethansyre (CH3COOH). 

Min lærer fortalte, at for at finde ethansyres stofmængdekoncentration, skal stofmængden, beregnet ud fra NaOH volumen og konc., divideres med hele opløsningens volumen. Altså både de 25 mL CH3COOH og 22,8 mL NaOH, som vi tildryppede. 

Stofmængderne for NaOH og CH3COOH er de samme ved ækvivalenspunktet. Så hvorfor dividere med hele opløsningens volumen og ikke kun 0,025 L? Det er vel kun de 25 mL, der egentlig er CH3COOH formelt set. 

I så fald får jeg: 
c(CH3COOH) = (0,00228 mol)/(0,025 L) = 0,0912 mol/L 

0,912 mol/L * 60,052 g/mol = 54,8 g/L 

(54,8 g/L)/10 = 5,48 g/ 100 mL ≈ 5,5 % (ethansyre) 

Bruger jeg i stedet 0,047 L, får jeg 2,9 %. 

Deklarationen sagde 5 %.

Så jeg er blevet lidt i tvivl om, om beregningerne er rigtige og afvigelsen skyldes en række usikkerheder, eller om volumen skal være 0,025 L? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2015 af Heptan

Stofmængderne for NaOH og CH3COOH er de samme ved ækvivalenspunktet. Så hvorfor dividere med hele opløsningens volumen og ikke kun 0,025 L? Det er vel kun de 25 mL, der egentlig er CH3COOH formelt set. 

Korrekt.

5,48 g/ 100 mL ≈ 5,5 % (ethansyre) 

Du skal ikke dividere med 100 mL, derimod skal du dividere med massen af titranden (det burde være næsten det samme, måske ca. 105 g). Hvis du kender masse og volumen af analytten kan du bruge forholdet som en densitet. Så passer det også bedre med de 5 %. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2015 af mathon

Hvilken NaOH-koncentration?

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2 Formentlig 0,100 M

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. februar 2015 af hybridxz (Slettet)

Hej det her er måske lidt off-topic, men jeg har virkelig brug for hjælp til en fysik opgave jeg skal aflevere til i morgen. Opgaven lyder 1. Beregn den kinetiske energi af en elektron med farten 1,43 \cdot 10^7 m/s. Hjælp please ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Opret et indlæg i fysik istedet for, og læs betingelserne for brug af forummet.

Svar #6
20. februar 2015 af B96 (Slettet)

Tak for hurtigt svar!
Min lærer sagde, at vi bare skulke dividere med 100, for at få det i g pr. 100 mL - formodentlig fordi, densiteten ligger tæt på 1 g/mL, og vi skulle jo finde masse%
Kender netop ikke massen af NaOH, som netop er 0,1 M

Brugbart svar (0)

Svar #7

Så kan du skrive i dine fejlkilder, at densiteten ikke var 1 g/mL. Angiv da om fejlkilden giver en større eller mindre masse-%.

Svar #8
20. februar 2015 af B96 (Slettet)

Det har jeg allerede gjort. Blev bare i tvivl om, om mine beregninger var forkerte, når min lærer sagde noget andet.. .

Men tak for at bekræfte det :).

Skriv et svar til: Titrering - dividere med samlet volumen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.