Matematik
Find forskift for et 4. gradspolynomie ud fra 4 punkter
Jeg skal finde en forskift for et 4. gradspolynomie ud fra disse fire punkter (2,0), (5,0), (7,) og (10,0)
Jeg forstår ikke at løse denne opgave, da mine lærer ikke har angivet nogle rødder, som jeg lige ser det.
Har dog spekuleret på om rødderne ikke er 2,5,7 og 10?
Alle de metoder jeg har kigget på på internettet har de alle fået angivet nogle rødder, når de skal finde forskrfiten.
Nogen som kan hjælpe?
Svar #2
24. februar 2015 af Carl95 (Slettet)
Mine lærer har skrevet (7,), men går også ud fra det er (7,0) så
Svar #3
Jeg har nu stilt det op sådan her
f(x)=a*(x-2)*(x-5)*(x-7)*(x-10)
Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå videre, fordi når jeg ikke har fået tildelt et punkt som fx. (8,5), så ved jeg ikke hvad jeg skal sætte ind på x's plads.
Svar #5
Men alle steder jeg læser om faktorisering, står der at det går igennem et punkt, men har ikke noget punkt?
Svar #7
Undskyld blev forvirret.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal løse den, når jeg har 4 punkter at vælge imellem. Skal jeg så bare tage fx. (2,0) og sætte ligningen til f(2)=a*(2-2)*(2-5)*(2-7)*(2-10)?
Svar #8
24. februar 2015 af mathon
Gang parenteserne sammen to og to.
Gang de to sidste parenteser sammen og gang med a.
Svar #9
24. februar 2015 af Chrystine (Slettet)
Du kan endda vælge at sætte a = 1, for du skal blot finde ét (af de uendelig mange mulige) 4.gradspolynomium gennem de fire pågældende punkter.
Egentligt kunne du angive svaret fra #3 og #4 direkte som facit, men
når du har ganget alle parenteserne sammen (som #8),
vil du nok lettere genkende udtrykket som et fjerdegradspolynomium.
(Du kan kontrollere dit facit ved at sætte punkterne ind: Hvis du sætter x=2, får du så f(x)=0? osv, som du gør i #7).
Skriv et svar til: Find forskift for et 4. gradspolynomie ud fra 4 punkter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.