Debat

Udbetaling

27. februar 2015 af xDennis (Slettet)

Hej SP.

Spørgsmål angående udbetaling Danmark og boligstøtte.

Jeg bor hjemme, 19 år, og har nu modtaget SU siden 2013. Hvad jeg ved, er, at det er mine forældre der tager sig af alt andet regninger derhjemme. Nu har jeg fået et brev fra Udbetaling Danmark om at jeg har fået for meget udbetaling af boligsikring (vidste ikke at min far fik det), og skal nu betale en stor mængde penge. - Min far har åbenbart ikke meddelt en ændring eller noget.

Jeg har ikke søgt om boligsikring eller noget. Så mit spørgsmål er, er, det ikke kun forældreren der har ansvaret for den slags, der skal få denne brev og ikke mig?. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2015 af Stats

Det kan du have ret i...

Lad mig fortælle en lille historie som kunne have medført ufattelige dårlige konsekvenser med mig.. (virkelig historie om mig)

Jeg havde mistet min pegefinger ved et uheld da jeg var 7 år. Jeg fik følgende erstatning på 30.000 kr. Mine forældre havde ufatteligt nok, brugt alle mine penge. Jeg vidste intet om dette før jeg var 15 år... Jeg spurgte mig da til råds hos de forskellige skolelærer, og de ville gerne hjælpe mig med, hvordan jeg kunne få mine 30.000 kr. tilbage. Det svære i dette var, at vi mailede til en advokat, og fik svaret: Du kan inden for 3 år, efter at du har fundet ud af, at pengene er brugt uden din accept, hive dem i retten. Dermed hvis du ikke gør det, så forfalder din ret til pengene...

Dette grublede jeg utroligt meget over. Jeg fandt frem til konklusionen, at hvis jeg hiver dem i retten, så kunne det betyde at jeg ville have det svært familiemæssigt fremover... (valgte selvfølgelig familien frem for pengene)

Jeg tror at du kan gøre det samme, altså, hive din far i retten, men spørg lige dig selv, om det er det værd..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2015 af hesch (Slettet)

Så længe du er under 18 år, har du en værge ( i dette tilfælde dine forældre ), der varetager barnets tarv i økonomiske henseender. Så hvis din far, før dit 18. år, uretmæssigt har fået udbetalt for mange penge, må det være hans ansvar. Nu ved jeg ikke hvilket forhold du iøvrigt har til din far, men du bør da overveje at "kaste aben videre" til ham, hvis det for meget udbetalte beløb fandt sted i hans værgemålsperiode.

Jeg mener: Han må jo have brugt det for meget udbetalte beløb på sig selv. Een ting er, at familiens økonomi måske hang bedst sammen ved den beslutning han har truffet. Men han bør da ikke, efter dit 18. år, efterlade din økonomi i dyb gæld.

Prøv evt. at læse værgemålsloven.


Svar #3
01. marts 2015 af xDennis (Slettet)

Tak for jeres svar! 

Efter en seriøs samtale med min far, viste det sig, at jeg havde misforstået situationen. Vi fik læst lidt mere om, hvordan alt fungerer osv. og fik afklaret det ved at ''kaste aben videre'' til ham^#2. 


Skriv et svar til: Udbetaling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.