Matematik

GOF Chi-i-anden test

08. marts 2015 af måske1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har vedlagt opgaven, da den er lidt svær at forklare.

Jeg ved der skal bruges GOF og at nulhupotesen er aldersfordelingen blandt de tilfældigt udvalgte danskere og alle 20 - 70-årige danskere er den samme.

Man hvad gør jeg med de observerete værdier, skal jeg lave dem om til %, så de passer til de forventet værdier. For det kan jeg ikke se skulle give et "ordentligt" tal.

Håber der er nogle der vil hjælpe 

Vedhæftet fil: Opgavemat.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man benytter %-satserne i tabellen for alle danskere på gruppen af 165 personer til at beregne de forventede antal i hver gruppe. Forskellene mellem de forventede antal og de faktiske antal danner så basis for den statistiske analyse.


Svar #2
08. marts 2015 af måske1 (Slettet)

Men når jeg skal indsætte tallende i et CAS-værktøj, så skal jeg definere de observeret værdier (altså de tilfældige udvalgte) og de forventet værdier (alle danskerne), men skal man ikke udregne tallende, så både de observeret værdier og forventet værdier bliver i provent? 


Svar #3
08. marts 2015 af måske1 (Slettet)

Altså jeg har problemer med hvordan jeg skal skrive de forventet og de observeret værdier ind, så jeg kan få det rigtige svar? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. marts 2015 af peter lind

#2 nej, tallene skal ind som de er.

Hvordan de skal præcist skal ind er afhængigt af dit casværktøj. Slå op i hjælpefunktion eller manual


Svar #5
08. marts 2015 af måske1 (Slettet)

Så det betyder at teststørrelsen er 59,695 og den kritiske værdi er 9,4877? og vi derfor skal forkaste nulhypotesen? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. marts 2015 af peter lind

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke beregnet opgaven


Brugbart svar (1)

Svar #7
09. marts 2015 af PeterValberg

Se eventuelt video nr. 18 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. marts 2015 af Stats

1.

forventede gennemsnit = n·p
Binomialfordeling :)

2.

Nulhypotese:

H0: Aldersfordelingen blandt tilfældigt udvalgte danskere er den samme aldersfordeling blandt 20-70
H1: Aldersfordelingen blandt tilfældigt udvalgte danskere er ikke den samme aldersfordeling blandt 20-70

Signifikansniveau α = 5% = 0.05

3.

Q = χ2 = (OBS - FORV)2/FORV

4.

p værdien udregnes.. (brug CAS eller tabel)

5.

q værdien eller kritisk værdi udregnes (brug cas eller tabel)

6.

Q < q
Nulhypotese godkendes. Ellers så forkastes den.

p > α
Nulhypotesen godkendes. Ellers så forkastes den.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: GOF Chi-i-anden test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.