Biologi
Lymfesystemet
Hvad er formålet med lymfesystemet? Og hvad er forskellen på lymfeKAR og lymfeknuder? Dem vi kan mærke, som er superficielt på fx. halsen er vel lymfekar?
Svar #1
13. marts 2015 af LubDub (Slettet)
Lymfen transporteres for det meste rundt i kroppen i lymfekarrene. Lymfekarrene løber hen til lymfeknuderne, som filtrerer lymfen og ser, om der ikke skulle være bakterier eller lignende i lymfen. Hvis der skulle være noget i lymfen, vil lymfeknudernes celler (lymfocytterne) prøve at bekæmpe det fremmede 'stof'.
Dem man kan mærke på f.eks. halsen er lymfeknuder
Svar #3
13. marts 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)
Svar #4
14. marts 2015 af Archae (Slettet)
Tusind tak for de gode svar. Det hjalp rigtig meget.
Du har nemlig ret #3. Der er nogle ting, jeg mangler at "få sat på plads" her på studiet, og jeg må ærligt indrømme, at når det er så basalt, er jeg lidt for bange til at spørge min underviser. :-)
Svar #5
15. marts 2015 af DrNielsen
Det skal lige tilføjes at lymfesystemet i øvrigt er vigtig for transport af fedt. Når Fedt bliver optaget over enterocytterne i tarmvæggen vil fedtet blive konjugeret med protein og overført til lymfesystemet. Herfra vil det dræneres i de store vener og søge mod leveren hvor det enten oplagres eller 'pakkes om' til lipoproteinpartikler :)
Svar #6
15. marts 2015 af LubDub (Slettet)
Det er helt rigtigt, og de konjugerede partikler, som du snakker om, hedder chylomicroner. Disse chylomicroner består helt overordnet af et ydre fosfolipidlag, der gør dem mere vandopløseligt, cholesterol og et transmembrant protein, et apoliporoteinpartikel (apoB48), samt fedtet, triglycerider, som man ønsker transporteret.
Dog er det ikke alle chylomicroner, der transporteres direkte til leveren. En del løber via blodbanen hen til adipocytterne (fedtvævet), hvor de afgiver noget triglycerid, der spaltes af et membranbundet protein til glycerol og frie fedtsyrer. Fedtsyrerne kan så indbygges i triglycerider eller forbrændes direkte.
Når chylomicronerne har afgivet en vis mængde triglycerid, vil de så transporteres til leveren, nu kaldt chylomicron-remnanter.
Svar #7
15. marts 2015 af DrNielsen
Det er jeg klar over. Men eftersom vi befinder os på A-niveau ser jeg ingen grund til at komme med en udtømmende biokoemisk sammenhæng. Men ok - så lad os tage den i korte træk:
HDL partikler afleverer ApoC-II til chylomikronen således at kapillærendothelets(hovedsageligt i fedt - og muskelvæv samt lakterende mælkekirtler) LPL kan katalysere fraspaltningen af TAG'er til frie fedtsyrer og 2-MAG. Herefter tilbageleveres ApoC-II til HDL, og ApoE bruges til at binde LDL eller LRP-receptorne i hepatocytterne. Herefter omstruktureres chylomikronerne og VLDL dannes. Dette kredsløb, eller fedtets indtræden i metabolismen agter jeg ikke at gennemgå :)
Svar #8
15. marts 2015 af LubDub (Slettet)
Jeg bed bare mærke i, at du skrev, at det transporteres til leveren - men ikke det hele :)
Skriv et svar til: Lymfesystemet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.