Matematik
Koordinat skæring
HEJSA
Er der nogen som vil vise mig, hvordan man regne denne opgave ud? Jeg skal lave mange af denne slags, så det kunne være godt med noget hjælp, så jeg kan regne de resterende opgave
Jeg har vedhæftet opgaven
Svar #3
15. marts 2015 af mkdkekm (Slettet)
jeg forstår ikke videoen helt, kan i hjælpe med at forklare ud fra den opgave jeg har vedhæftet?
Svar #4
15. marts 2015 af Soeffi
#3jeg forstår ikke videoen helt, kan i hjælpe med at forklare ud fra den opgave jeg har vedhæftet?
Videoen kan heller ikke bruges, da den benytter en linjes parameterfremstilling og ikke en linjes ligning.
Linket i #2 anbefaler, at du indsætter det, som y er lig med i linjens ligning i stedet for y i cirklens ligning. Dermed får du en andengradsligning i x, som giver x-værdierne for skæringspunkterne mellem cirkel og ligning. Når du har x-værdierne, kan du finde skæringspunkternes y-værdier ved hjælp af udtrykket for y i linjens ligning.
Svar #5
kan du prøve at vise det, med den opgave jeg har stillet? jeg skal lave 5 andre opgaver med denne slags, jeg er den type som ikke forstår hvis en person ikke viser det.
Svar #6
15. marts 2015 af Soeffi
For ciklen gælder, at alle de punkter (x, y), der ligger på den, opfylder ligningen: (x+1)2+(y-3)2=25. For punkterne på linjen gælder, at y=-x+9. En linje kan skære en cirkel i nul, et eller to punkter. Disse punkter skal opfylde begge ligninger:
(x+1)2+((-x+9)-3)2=25. Dette giver
x2-5x+6=0
x1=2 eller x2=3
Dette giver så y-værdierne
y1=-x1+9=-(2)+9=7 og y2=-(3)+9=6.
Man får dermed skæringspunkterne: (x,y)=(2,7) og (x,y)=(3,6).
Svar #7
der står "Til alle opgaverne skal resultatet sammenholdes med en tegning."hvad skal det betyde
Svar #8
15. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Svar #9
Tegn cirklen med centrum i (-1,3) og radius r = 5, og tegn linien med ligningen y = -x + 9 , og kontroller, at de beregnede skæringspunkters koordinater er i overensstemmelse med tegningen.
Svar #11
Ja, men du skal gøre det korrekt. Tegn koordinatsystemets akser. Linien ligger ikke korrekt i forhold til cirklen. Cirklens centrum kaldes centrum, ikke radius.
Svar #12
Jeg har gjort følgende tegnet en cirkel med radius 5, og derefter har jeg tegnet linien med ligningen y = -x + 9.
Er dette ikke korrekt?
Svar #13
Den cirkel har da ikke centrum i punktet (-1 , 3).
Svar #14
tror jeg læser om det på denne side http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/geometri/cirkler-og-linjers-skaring
hvis det altså er det jeg laver
Svar #15
Du skal lave en tegning, der er relevant for den pågældende opgave. Genlæs #9.
Svar #16
15. marts 2015 af Soeffi
Her er cirklen delt i to halvdele, for at Google skal kunne tege den.

Skriv et svar til: Koordinat skæring
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.