Fysik

Gauss

17. marts 2015 af Searchmath (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg er i gang med en opgave, som jeg har vedlagt. Jeg har facit ved siden af, men jeg vil rigtig gerne vide hvorfor de gør som de gør, når de bestemmer fluxen. 

De benytter formlen flux = q/dielektricitetskonstanten. 

Vedhæftet fil: opgave22.10.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2015 af hesch (Slettet)

#0:  De integrerer det elektriske felt over en kugleoverflade, og finder netop iflg Gauss' lov, at fluxen gennem denne overflade er:

Φel = Q / ε0 , hvor Q er summen af de ladninger, der befinder sig indenfor kugleskallen.

Sådan er den lov strikket sammen.    :)

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/gaulaw.html

Svar #2
17. marts 2015 af Searchmath (Slettet)

Det kan jeg godt forstå, men jeg forstår ikke hvordan de kommer frem til fluxen vha formlen:)
De udregner fx fluxen til at være nul i situation a) og de anvender kun q1 i situation b) og q1+q2 i situation c)
Jeg kan bare ikke se, hvordan de kommer frem til det.

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. marts 2015 af peter lind

Du skal se på hvilken ladning, der er inden for kuglen. Med centrum i (0, 0) og radius 0,5 m ligger begge ladningerne uden for kuglen, så ladningen inde i kuglen er 0.

Med en radius på 1,5 m ligger den første ladning stadig uden for kuglen medens den anden ladning ligger inde i kuglen.  Ladningen inde i kuglen er så q2 (ikke q1 som du skriver i #2). Med en radius på  2,5 m ligger begge ladninger inde i kuglen, så der indgår q1+q2.

Svar #4
18. marts 2015 af Searchmath (Slettet)

Tusind tak! Jeg forstår det godt nu:)

Skriv et svar til: Gauss

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.