Fysik
Pendul energibevarelse
Jeg forsøger at forklare energibevarelsen for et balistisk pendul. Dog kan jeg ikke helt finde ud af hvad der er aktuelt for en klods i hviletilstand? Er det Ekin hvile = 0 eller er det Epot hvile = 0? Jeg kan dog godt forstille mig at der er meget potentielt energi, men ikke noget kinetisk energi, når klodsen når sin maksimale højde på pendulet
Svar #1
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Når klodsen er i hvile, er den kinetiske energi 0. Man bestemmer selv nulpunktet for den potentielle energi. Det er ændringen i den samlede mekaniske energi, der er nul.
Når klodsen i pendulet når sin maksimale højde, er dens kinetiske energi nul, men den har jo mere potentiel energi i denne højde, end i den laveste højde, hvor den kinetiske energi til gengæld er positiv.
Svar #2
22. marts 2015 af ShadH
Jeg er ikke med. Så:
Emek= Ekin før+Epot før = Ekin efter+Epot efter
Emek= 0+0 = 0+Epot efter
Jeg prøver blot at forklare konceptet om energi bevarelse og finde frem til at Ekin=Epot
Svar #3
Der gælder jo ikke, at Ekin = Epot , men at Ekin + Epot er konstant som forklaret i #1. Der vil for to forkellige stillinger gælde, at
(1/2)·m·v12 + m·g·h1 = (1/2)·m·v22 + m·g·h2 .
Svar #4
22. marts 2015 af ShadH
I så fald har jeg svært ved at se hvorledes jeg kan komme frem til at hastigheden på pendulet bliver:
v = kvadratrod(2*gh)
Fordi, så vidt jeg kan huske, snakkede vi i undervisningen om at dette kom fra at udlede Ekin=Epot for v når det var oplyst at vi kiggede på den mekaniske energi.
Svar #5
Det korrekte udtryk er
ΔEkin + ΔEpot = 0 .
Hvis højdeforskellen mellem pendulets laveste og højeste stilling er h, har pendulet i den højeste stilling den mekaniske energi
Emek,høj = Ekin,høj + Epot,høj = 0 + mgh
mens det i den laveste stilling har den mekaniske energi
Emek,lav = Ekin,lav + Epot,lav = (1/2)mv2 + 0 .
Da
Emek,høj = Emek,lav
følger det, at
mgh = (1/2)mv2
Svar #6
22. marts 2015 af ShadH
Aaah, okay. Vi tager udgangspunkt i at der er en nedad bevægelse, idet klodsen nærmere sig Ekin,lav hvis jeg ikke tager fejl.
Svar #7
Man tager udgangspunkt i, at den mekaniske energi er konstant, og at hastigheden er 0, når pendulet er i sin maksimale højde.
Skriv et svar til: Pendul energibevarelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.