Biologi
Darwins evolutionsteori
Hej alle sammen, jeg sidder her og skal skrive om Darwins evolutionsteori men har en del problemer med rigtig at finde ud af hvad det er jeg skal skrive, vil optage min stemme og derefter smider jeg den ind i en film hvor der vil være nogen billeder som jeg også lige skal finde.
Håber virkelig i kan hjælpe da jeg skal være færdig på fredag.
Svar #1
09. april 2015 af sa8996 (Slettet)
Hej Daniel26100 det her noget jeg har skrevet for et stykke tid side men håber det kan bruges
Opvækst i Shrewsbury:
Charles Robert Darwin blev født den 12. februar 1809, i udkanten af en lille by ved navn Shrewsbury, som ligger i England. Darwins familie boede i et stort hus, og hans familie var veludannet og var øknomisk godt stillet.
Darwins far, Robert Waring Darwin, var læge, og hans mor, Susanne Darwin, var som de fleste kvinder på den tid hjemmegående. I familien var de 6, og Darwin blev født som nr. 5, hans mor døde da han var 8 år, så han blev opdraget af sine ældrer søskende. Som lille var Darwin interesseret i Planter, naturen og i dyr. han var ikke særlig gammel da han havde sin første insektsamling.
Lidt om Charles liv:
Charles var på kostskole i begyndelsen af 1800-tallet. Så tog han på medecinstudie i Edinburg for at blive læge som sin far, På Darwins tid var læge, advokat og præst de fornemste uddannelser. Problemt var at han ikke kunne tåle synet af blod. Han vil meget hellere studere naturvidenskab. I Edinburgh mødte Darwin andre, som var interesseret i nature, dyr og planter, og han fulgte undervisning i botanik og zoologi.
Efter at have udholdt lægestudiet i to år flyttede Darwin i 1827 til Cambridge for at læse til præst. Darwin var selv troende, men det var farens ønske, at Darwin startede på præstestudiet.
I Cambridge mødte Darwin John Steven Henslow, som var professor i biologi, og Adam Sedgwick, der var professor i geologi
Henslow skrev til Darwin, at han var blevet tilbudt at komme med om bord på skibet H.M.S. Beagle. Skibet skulle på en ekspedition, hvor man skulle kortlægge havområdet og kysterne omkring Sydamerika.
Henslow havde ikke selv mulighed for at tage med, så han tilbød pladsen til Darwin. Men Darwins far ville ikke lade Darwin tage afsted før han havde gjort gør sit præstestudie færdigt. Så darwin havde brug for hjælp.
Andre undrede sig også over jordens skabelse, mens Darwin byggede sine konklusioner på ting han opdagede.
I bogen Arternes Oprindelse beskrev Darwin sin teori om evolutionen. Teorien handler om, at alle nulevende og uddøde arter er udviklet over lang, lang tid fra en fælles stamform, og at de derfor er beslægtede. Han beskrev også, hvordan det der kaldes naturlig selektion.
Bogen vakte opstandelse, især inden for kirken. Folk havde svært ved at forstå, at vi mennesker skulle nedstamme fra dyrene og dermed selv være et dyr, når de trode at gud skabte alt
”Jorden blev skabt på syv dage” og ”Gud har skabt det hele, som han vil have det” er ord og holdninger, som kan være utroligt svær at gå i mod, da de fleste troede på det, og Darwin selv var blevet opdraget sådan.
Fakta :
Der fødes flere individer, end der kan overleve og der er heller ikke nok føde.
Alle individer er forskellige også kaldet naturlige variation
Den best egnede overlever,.
Efter flere generationer vil den naturlige selektion medføre ændringer (der sker en evolution).
Skriv et svar til: Darwins evolutionsteori
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.