Biologi
maximal puls mm
Har 2 del spørgsmål jeg ikke kan forstå.. Har brug for noget hjælp.
Spørgesmålene er vedhæftet. Tak på forhånd :)
Svar #1
10. april 2015 af Hippocrates (Slettet)
Hej
Jeg går ud fra at ”figur 1” er den, der posted her: https://www.studieportalen.dk/Forums/ShowFile.aspx?id=1591241
Opg 4:
Først kan du finde personens maks puls: 213-0,65*20 = 200 slag/min.
Du får også at vide, at slagvolumen under hårdt arbejde er 140 mL. Dette betyder, at cardiac output er: 200 slag/min * 140 mL/slag = 28000 mL/min. Hjertet pumper altså 28 L igennem systemet pr. min. Du ser personens fordeling af blodet under hårdt arbejde i figur 1. Lægger du alle disse sammen, får du den mængde blod hjertet pumper pr. min. Dette giver 25000mL eller 25L. Dette betyder, at hjertet kan pumpe 28 L pr. min, men kan nøjes med at pumpe 25 L under det angivne hårde arbejde. Derfor er der ikke tale om maksimalt arbejde.
Opg 5:
Der ses en betydelig variation mellem personer med samme køn og alder. Antages det, at det ikke skyldes målefejl, kan det siges at være forskyldt af ens form samt genetiske faktorer, herunder at man har forskellig sensitivitet for nervesstemets signaler. Det er også vist, at hjertestørrelse spiller en rolle. F.eks. er det beskrevet, at maratonløbere typisk vil have en mindre max puls pga. en øget hjertestørrelse, mens sprintere oftest har en højere maks puls.
Vh.
Skriv et svar til: maximal puls mm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.