Fysik

Afkøling af vand

21. april 2015 af pvmnr (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvis man nedkøler varmt vand, hvorfor er det, at vandets temperatur starter med at falde dratisk, hvor den efterfølgende taber hastighed? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man kan regne med, at hastigheden, hvormed vandets temperatur ændres, er proportional med forskellen mellem vandets temperatur og omgivelsernes temperatur. Efterhånden som vandet afkøles, bliver den forskel mindre, og afkølingshastigheden bliver derved mindre.


Svar #2
21. april 2015 af pvmnr (Slettet)

Er det en af fysikernes love? eller er det bare noget man ved? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det er Newtons afkølingslov.


Svar #4
21. april 2015 af pvmnr (Slettet)

Der står jeg skal lave en graf over tryk og temperatur (har jeg), her efter står der jeg skal finde det absolutte nulpunkt. how? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Ved fastholdt volumen er tryk og absolut temperatur proportionale.

         p·V/T = k1

Sætter man

        T = t + t0

hvor t er Celciustemperaturen, har man altså

         p = k2·(t + t0)

og man kan bestemme (ekstrapolere) ud fra grafen den temperatur t0 , hvor trykket vil være 0.


Svar #6
21. april 2015 af pvmnr (Slettet)

hvad er k1, k2 og t0 ? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

De er konstanter. k2 er hældningskoefficienten for grafen for trykket p som funktion af Celciustemperaturen t.


Svar #8
21. april 2015 af pvmnr (Slettet)

konstaner? hvilke? kan du ikke skrive dem ind her på tråden?


Brugbart svar (1)

Svar #9
21. april 2015 af mathon

Det er Newtons afkølingslov:

                    \frac{\mathrm{d} T}{\mathrm{d} t}=-k\cdot \left ( T-T_o \right )\; \; \; \; \; \; k>0                  T er vandets temperatur, T_o er omgivelsernes
                                                                                                 temperatur
                                                                                                 t er tiden efter afkølingens påbegyndelse.
                                                                           

                    T(t)=C\cdot e^{-k\cdot t}+T_o


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#8

Konstanten k2 er hældningskoefficienten i din graf der viser p som funktion af t.


Svar #11
23. april 2015 af pvmnr (Slettet)

#9 Har aldrig set den ligning før, så jeg tror jeg holder mig til den ovenstående.

#10 ,  Gælder det stadig at; [T]  er vandets temperatur,  [T_o]  er omgivelserne temperatur
            og  [t]  er tiden efter afkølingens påbegyndelse. Som #9 nævner, for det forstår jeg bedre


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#11

Ja, det er jo et spørgsmål om definitioner. Newtons afkølingslov er beskrevet i ord i #1 og som differentialligning med løsning i #9.

Det er uklart, hvad din forsøgsopstilling er. I #4 taler du om tryk og temperatur, og her skal man benytte sammenhængen i #5 til at bestemme det absolutte nulpunkt. I #5 er t Celciustemperaturen, i #9 er t tiden.


Skriv et svar til: Afkøling af vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.