Biologi

Krydsningskema blodtyper, haster!!

05. maj 2015 af Mierose (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har lavet et forsøg hvor vi ved hjælp af eldonkort har fundet voret blodtyper, jeg har blodtype b rhesus positiv.

Jeg skal nu lave et krydsningsskema, som viser hvilke blodtyper mine forældre kan have haft. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg gør.


Jeg er klar over at A og B er dominante, hvor 0 er recessiv. Derudover er rhesus positiv(D) dominant og rhesus negativ recessiv. Men hvordan gør jeg lige med at finde mine forældres blodtyper? 
Hjælp meget gerne, skal afleverer rapporten i morgen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet)

Okay du har blodtype B.

Da A og B er codominante kan du IKKE have generne for blodtype A, da du så ville have fået blodtype B.

Dette må betyde at din genotype enten er:

BB (altså begge alleler er for blodtype b)

eller

Bi (den ene allel er for blodtype b, den anden er for blodtype 0, som er ressesiv og du dermed kun kan få hvis du har begge alleler)

Du har rhesis positiv, som er dominant. Dvs du kan både have allelerne:

Rr (både negativ og positiv) og RR (begge positiv)

Du behøver ikke vide dine forældres blodtyper :)


Svar #2
05. maj 2015 af Mierose (Slettet)

Det er en opgave fra rapporten at overveje forældrenes genotyper :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet)

Ja, men det er fordi når du tegner et krydsningsskema tegner man to forældres genotyper. Men man kan jo ikke vide nogens genotyper uden at tage en gentest eller noget. Her er et eksempel på et krydsningsskema med blodtype B - B er blodtype B, b er blodtype 0 :

Her er der tegnet et krydsningsskema med forældre der har genotyperne Bb Bb - altså de har begge allelen for blodtype 0 men de har begge fænotypen for blodtype B. Og her ses så de mulige udfald af deres børns blodtype i de orange+blå felter :)


Skriv et svar til: Krydsningskema blodtyper, haster!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.