Fysik

Stående snorbølger

09. maj 2015 af CamillaKJørgensen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej derude :-) 

Er der nogle som ved om der findes en tabel over frekvenser for bølgesvingninger? Altså hvad frekvensen gerne skulle være, når man fandt frem til/kunne se en bølgersvingning? F.eks. 1., 2. og 3. partialsvingning? Jeg står nemlig og mangler en tabel og sammenligne med til mit vurderingsafsnit i min rapport, så jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig med at finde en sådan tabel! :-)
(Måske kan det være, at jeg i stedet for skal bruge en tabel over bølgefarter?) Hvad mener i? 

På forhånd mange tak!

Mvh. Camilla  

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2015 af mathon

Afstanden mellem to naboknudepunktet er en halv bølgelængde_

\left | K_{n-1}K_n \right |=\frac{\lambda }{2}
   og
                                      f=\frac{v}{\lambda }=\frac{1}{\lambda }\cdot v=\frac{1}{2\left | K_{n-1}K_n \right |}\cdot \sqrt{\frac{F_{snor}}{m_l}}

Svar #2
09. maj 2015 af CamillaKJørgensen (Slettet)

Jeg forstår ikke helt? 

Mit forsøg er gået ud på at udnytte resonansfrekvenser til at belyse sammenhængen mellem snorbølgers udbredelsesfart v, trækkraften F, samt snorens masse pr. unit. 

I dette forsøg har 2 snører med 2 forskellige målinger pr. snøre. 

Kan man evt. lave en vurdering omkring dette? Jeg tænkte lidt på at frekvenseners tabelværdi, hvis dette findes... eller noget med snorbølgernes udbredelsesfart... Men nu er jeg faktisk i tvivl hvordan jeg skal vurdere mit forsøg, så det evt. passer med formålet i opgaven? 

Vi benytter os meget af denne formel til vurderinger: 

Afvigelse i % = (dit måletal - tabelværdi)*100  / tabelværdi 

Er der nogen måde at gøre dette på? Jeg har måleresultater for snørens længde, snørens masse pr. m (unit), masse af loder m. 

Og som udregninger/resultater har jeg trækkraften F, bølgelængden i m, bølgefarten v i m/s, bølgefartens gennemsnit. 

Hvis du vil se øvelsesvejledningen kan jeg godt vedhæfte denne. :-) 

Svar #3
09. maj 2015 af CamillaKJørgensen (Slettet)

Nogle som kan hjælpe? :-)

Skriv et svar til: Stående snorbølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.