Fysik
Radioaktivitet rapport
Vi har lavet et forsøg om radioaktivitet, hvor vi har talt partiklerne både i processen Cs -> Ba og Cs med absorption i bly. Vi har ud fra de to tællinger lavet to grafer som selvfølgelig er eksponentielt aftagende. Vi får to regneforskrifter, der hedder: Y=1200,2*e-0,044x og Y=643,57*e-0,16x
Så hører der nogle opgaver til, som jeg har lidt problemer med. De lyder:
(parentes om det jeg godt kan finde ud af)
1. Gør rede for om henfaldsloven er eftervist. Bestem ud fra regneforskriften for regressionskurven henfaldskonstanten k, (og udregn deraf halveringskonstanten T½ )
2. (Sammenlign - ved at udregne den procentvise afvigelse - med tabelværdien for halveringskonstanten.)
3. Gør rede for, om absorptionsloven er eftervist. Bestem ud fra regneforskriften for regressionskurven absorptionskoefficienten μ, og udregn deraf halveringstykkelsen x½ i bly for den udsendte γ-stråling.
I forbindelse med omtalen af fejlkilder ønskes dels en redegørelse for, hvilken indflydelse det vil få på bestemmelsen af halveringstiden, hvis der trykkes en smule Cs med ud fra minigeneratoren, dels en redegørelse for den indflydelse det vil få på bestemmelsen af halveringstykkelsen, at der ved absorption af den oprindelige γ-stråling fra kilden, opstår en sekundær stråling ved den såkaldte Compton-effekt.
Jeg kan ikke kun bruge formler - dem har jeg helt sikkert - men en forklaring om hvad og hvordan.
På forhånd tak.
Skriv et svar til: Radioaktivitet rapport
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.