Dansk

Eventyr "Chili og smørret" analyse

11. maj 2015 af lauraft123 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har for nyligt trukket til dansk eksamen, og jeg trak eventyr. Derfor har jeg valgt et moderne tingseventyr: "Chili og smørret" af Grete Wiemann Borregaard, da jeg godt kunne tænker mig at analysere noget nyt og mere moderne end de klassiske eventyr. Men jeg sidder desværre lidt fast i budskabet/fortolkning af eventyret, så jeg vil høre om der er nogen der sidder inde med noget interessant jeg kan bruge?  

Tak på forhånd (: 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Det lyder spændende - desværre tror jeg ikke at der er mange der har læst det, inkl. jeg selv. Har du det evt. scannet ind og kan uploade det? 


Svar #2
12. maj 2015 af lauraft123 (Slettet)

Hej Ida

Ja, det kan jeg godt se. Har vedhæftet en kopi af eventyret til denne besked, jeg håber den kan findes. :)

Tusind tak skal du have! 


Brugbart svar (2)

Svar #3
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Sikke en fint eventyr, Laura. Med rigtig mange lag og finurlige formuleringer. 

Med hensyn til budskab og fortolkning ville jeg nok dreje det i retning af integration og fordomme. 

Der var engang et gammelt køleskab. Ja, det hørte til de ældste af slagsen, men fungerede stadig, som det skulle.  
Kan ses som det gode gamle Danmark.

"Det må du vænne dig til, hvis du vil være her," sagde smørret. "Temperaturen er, som den plejer - lige tilpas! 

Alle kendte deres rette plads, og der var trygt at være i det lille skab.

Igen - kan ses som en reference til at alt nyt er farligt eller ikke-ønsket. 

"Det har jeg ikke prøvet, men måske kan vi skabe fornyelse sammen!" 

Chillien er villig til at prøve at indgå i en ny verdensorden - og kommer med forslag til hvordan de kan leve fredligt sammen. 

De andre ting i køleskabet, pånær smøret, opnår den indsigt at chillien måske ikke er så grim og dum og farlig som de først antog og de når at acceptere den og byde den velkommen blandt dem . Og her er de netop blandet, i gryden. Smøret kan ses som en radikal holdning, som (desværre) først forsøger kompromis, når det er for sent. Smøret har været for grov og der er langt til tilgivelse. Smøret ender med at blive den udstødte, den som ingen vil lege med. 

Lidt mere enkelt kan det siges at budskabet er at vi skal være åbne og imødekommende overfor nye ting. Og med ordet ting kan menes både mennesker, holdninger osv. Vi skal ikke se os for gode til ikke at kunne byde nyt velkommen.

Lige en ting til - chillien, som skal igennem mange prøvelser for at blive accepteret gennemgår på fagsprog en nedstigning, før den opnår en opstigning. Det bruger bla. H.C Andersen i rigtig mange af sine eventyr. (Den lille havfrue, den grimme ælling m.f.) 

Der er rigtige gode perspektiveringer at hente til H.C. Andersens "Toppen og bolden" 

Håber det har hjulpet dig lidt på vej - ellers må du spørge igen. 

/Idahild


 


Svar #4
14. maj 2015 af lauraft123 (Slettet)

Ej tusind gange tak skal du have! - Det var altså en rigtig stor hjælp, som jeg virkelig havde brug for.. tak :)

Tænkte på om forfatteren(Grete Wiemann Borregaard) fx havde en betydning for eventyret, alså ligesom H. C Andersen, som ofte skrev med sig selv som en af karekterene. (Den grimme ælling fx) Kender du hende, og hendes måde at skrive på som forfatter? 

- Laura


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Laura - der må jeg desværre give fortabt. Jeg er aldrig stødt på hende før. 


Svar #6
18. maj 2015 af lauraft123 (Slettet)

Okay, det er forståeligt nok :) 

Men tusind tak skal du have for al din hjælp! - Min synopse er lige sendt afsted, så alt går fint (intil videre) 

Mvh Laura 


Skriv et svar til: Eventyr "Chili og smørret" analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.