Matematik
Trekant
Hej har problemer med b'eren.
i opgave a) fik jeg vinkel B til 48,15 og side b til 4,47. Men er disse tal korrekte?
Svar #1
14. maj 2015 af Soeffi
#0 ...i opgave a) fik jeg vinkel B til 48,15 og side b til 4,47. Men er disse tal korrekte?
a) er rigtig.
I b) kan du benytte, at tan(vinkel(DBC)) = (3+4,47)/4 og vinkel(DBA) = vinkel(DBC) - 48,15º.
Trekant BEA er ligebenet, det betyder, at højden til toppunktet i B deler trekanten i to retvinklede trekanter, hvor siderne i den ligebenede trekant er hypotenuserne i de to retvinklede trekanter.
Man søger grundlinjen i den ligebenede trekant, som kan findes ved:
AE = 2·6·sin(vinkel(DBA)/2)
Svar #3
14. maj 2015 af pashtoon123 (Slettet)
b) kan du benytte, at tan(vinkel(DBC)) = (3+4,47)/4 og vinkel(DBA) = vinkel(DBC) - 48,15º.
den del forstår jeg ikke?
Svar #4
14. maj 2015 af LeonhardEuler
a) Find vinkel B i trekant ABC vha. cosinus. Bestem afstanden lACl vha. Pythagoras sætning.
b) Find afstanden lAEl vha. pythagoras sætning (Bestem først lBDl i trekant BDC)
Bestem vinkel B i i trekant ABD at betragte de to sider lDAl og lABl og vinkel DAB ( ved at betragte dens supplementær vinkel BAC )
Svar #7
16. maj 2015 af UchihaItachi
Soefi du skriver: Man søger grundlinjen i den ligebenede trekant, som kan findes ved:
AE = 2·6·sin(vinkel(DBA)/2)
Men hvad er sin(vinkel(DBA) ?
Skriv et svar til: Trekant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.