Matematik
Statistik Chi^2-test - P-værdi??
1. Jeg ved, hvad et chi-i-anden-test er, men hvad er en chi-i-anden fordeling?
2. Hvad bruger man antal frihedsgrader til? Hvad betyder det?
3. Hvad er forskellen på den kritiske værdi og signifikansniveauet?
4. Hvordan beregnes p-værdien?
Svar #1
16. maj 2015 af peter lind
Hvis du har n normalfordelte stokastiske variable X1, X2, .... Xn med middelværdi 0 oga varians 1 vil
Y= X12+X22+ ... Xn2 være en ny stokastisk variabel med middelværdi n. Denne stokastiske variabel er χ2 fordelt med n frihedsgrader.
Der indgår i de tilfælde hvor man bruger testen flere data(målinger) og man er nød til at tage hensyn til hvor mange data, man har. Det er også det der gives udtryk for antal frihedsgrader og dermed ved definitionen.
Signifikansværdien er en sikkerhed man vælger. Ofte er den 5%. Den kritiske værdi er grænsen for testresultatet, hvor man acceptere eller forkaster hypotesen. Den kan slås op i diverse programmer med fordelingen og signifikansværdien.
p værdien slås op i statistikprogrammer, matematilprogrammer regneark eller lignende
Svar #2
16. maj 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)
Forstår noget af det, du skriver. Men: Når jeg skal op til mundtlig eksamen og gerne vil forklare hvad en p-værdi er, så siger jeg.... hvad? Jeg prøver at finde ud af, hvad det præcis er.
Jeg forstår stadig ikke forskellen på signifikansniveauet og den kritiske værdi :( Jeg forstår signifikansniveauet og hvorfor man bruger det, men kritisk værdi - er det en størrelse, som jeg beregner?
Svar #3
16. maj 2015 af peter lind
Du beregner en teststørrelse. Den giver en eller anden talværdi. Du slår op i et eller andet program hvad sandsynligheden er for at du får dette tal eller mere. Denne sandsynlighed er p værdien.
Kald den kritiske værdi K og lad 5% være signifikantværden. Du finder så den kritiske værdi af P(X≥K) =5%. K kan så findes ved opslag
Skriv et svar til: Statistik Chi^2-test - P-værdi??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.