Matematik

Hovedbrud

01. juni 2015 af palo (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette hovedbrud?

Der er to venner som bor 14 km fra hinanden, som er blevet enige om at gå mod hinanden for at udveksle nogle småting. De går fra hver deres hus på samme tidspunkt. Den ene går med 4 km/t og den anden går med  6 km/t. Ham der går med 4 km/t har en hund med. Hunden er meget ivrig og løber frem og tilbage mellem vennerne med 20 km/t indtil de mødes. Spørgsmålet er nu: Hvor langt har hunden løbet når de to venner mødes.

Håber der er en venlig sjæl herinde der kan hjælpe mig, for jeg kan bare ikke se det.

Hilsen Palo.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2015 af mathon

Beregn først gåtiden for de to venner, inden de mødes.
I den tid har hunden konstant løbet med farten 20\; \tfrac{km}{t}.

Svar #2
03. juni 2015 af palo (Slettet)

Hvordan skal jeg beregne gåtiden?

Vil lige sige at det er rigtig mange år siden jeg sidst gik i skole. Jeg skal bruge resultatet til en opgave i geocaching.

Hilsen Palo.

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2015 af mathon

Når de to venner i samme tid tilsammen har tilbagelagt 14 km, mødes de.
         Tilsammen tilbagelægger de 10 km/t.
         Gåtiden er derfor
                                            t=\frac{14\; km}{10\; \frac{km}{t}}=1{,}4\; time\; \; \; (=1 \; time \; 24\; min)

I de 1{,}4\; time har
          hunden løbet
                                            \left ( 20\; \frac{km}{t} \right )\cdot (1{,}4\; time)=28\; km

Svar #4
04. juni 2015 af palo (Slettet)

Tusinde tak for svaret. Det havde jeg aldrig fundet ud af uden din hjælp mathon.

Hilsen Palo.

Skriv et svar til: Hovedbrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.