Biologi

Hjælp Haster Biologi

03. juni 2015 af hallosm (Slettet) - Niveau: C-niveau

Først vil jeg spørger om primær- og sekundærforurening. 
Primær forurening er når de organiske stoffer ryger ned i søen, så det der sker er det organsike stof ikke bliver omdannet pga. iltmangel og derfor kaldes det primærforurening? 

Sekundær forurening er når næringensalte kommer ned i søen så optages de af algerne som derefter falder til bunds. og ved at algerne falder til bunds bliver de nedbrydt og deremed er  det skyld i ilmangel? 

Har jeg forstået det rigtigt? 

Mit andet spørgsmål som jeg slet ikke kan forstå eller besvar er: 

Beskriv hvordan en sø påvirkes af tilføjelsen af store mængder plantenæringsioner. Inddrag både de biotiske og abiotiske faktorer. 

Det tredje spørgsmål er: 

3 Konsekvens det har for fødekæder, hvor også vi mennesker indgår i? 

Jeg må nok indrømme er total blank :( 

Jeg vil være yderst taknemlig for noget hjælp  


Svar #1
05. juni 2015 af hallosm (Slettet)

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP !!!!!! 
Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe????? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2015 af Soeffi

Noget, som jeg fandt ved at Google "primær og sekundær forurening":

Primær forurening

Forurening med organisk stof. Det organiske stof nedbrydes af mikroorganismer under forbrug af ilt. Iltindholdet i en sø fx falder hermed. Dette kan skabe iltmangel, når mængden af organisk stof er så stor, at der ikke er ilt nok til at omsætte det. Lavt iltindholdet kan betyde, at fisk flygter, og at bundlevende, fastsiddende organismer bliver kvalt. Derved kan kun anaerobe organismer overleve og når de nedbryder det organiske stof dannes svovlbrinte og methan i stedet for CO2 og H2O.

Sekundær forurening 

Forurening med næringssalte. Næringssaltene giver ophav til en opblomstring af alger, med deraf følgende iltsvingninger dag og nat. Mange af algerne vil gå til grunde pga. lys mangel, efterfulgt af en heftig nedbrydning på bunden. Nedbrydningsprocesserne foregår under forbrug af ilt som ved den primære forurening. 

Eutrofiering

Kraftig tilførsel af næringssalte til et økosystem. I søer mm. vil eutrofiering medføre sekundær forurening.


Skriv et svar til: Hjælp Haster Biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.