Dansk
Hvad kendetegner helt præcist Oplysningstiden?
Hej.
Efter at have læst om oplysningstiden, den gang hvor samfundet var styret af en konge og hvor det gjaldt om at oplyse folk, har jeg stadig lidt svært ved at finde det helt rette som kendetegner denne periode og hvilke temaer der behandles i litteraturen.
Kan I hjælpe?
På forhånd tak.
Svar #2
03. juni 2015 af hezzz (Slettet)
Hej Jeppe101
Jeg har læst rimelig meget om oplysningstiden.
Jeg kan bare endnu ikke rigtig finde de rigtige ord som passer til perioden. Som skrevet leder jeg efter nogle temaer som behandles i litteraturen i Oplysningstiden.
Hvilke problemstillinger blev behandlet? Bliver adelen f.eks. kritiseret i teksterne?
Svar #3
03. juni 2015 af alexandersvanholm
1700-tallet var oplysningens periode, hvor filosoffer, forskere og forfattere ville oplyse samfundet og bevirke dets forståelse om tiden. Det rationelle og menneskeskabte blev nøglefænomener i en udviklingsproces, som med en gevaldig hastighed ændrede Danmark. Det var tiden, som særligt var frembragt af pietisme, der i en periode var religionen for staten under Christian den 6. Betydningen af de andre eksisterende religioner faldt drastisk i denne periode. I samme øjeblik fremstod der en kontrast mellem den forhenværende søgning af besvarelse i religionen til nu at lede efter svar i videnskaben. Indledningen på et udviklende demokrati blev sat i gang, da folket begyndte at tage kritisk afstand fra kirkens herredømme og den enevældige regeringsform. Perioden var kendetegnet af adskillige begreber som lighed og frihed.
Svar #4
En problemstilling? Hvordan var landboreformernes indvirkning på det danske samfund?
Svar #5
Hej Alexander.
Hvilke nøgleord vil du mene jeg kunne skrive under problemstillinger som blev behandlet i litteraturen, så?
- Og tusind tak for svaret.
Svar #6
Altså hvilke temaer blev behandlet i litteraturen under oplysningstiden?
Svar #7
Der er adskillige temaer, som du kan lægge vægt på vedrørende Oplysningstiden.
Svar #8
Holberg? Kvindesynet kunne være et. Levevilkårene på landet? Stavbåndets løsning? Eventuelt Benito Scocozzas syn på ”bondens frigørelse”?
Svar #9
Kan du nævne et par?
Pt. har jeg disse temaer
- Ret til selvstændig- og kritisk tankegang
- Diskussioner om pligter og rettigheder der hører til i et samfund
Skriv et svar til: Hvad kendetegner helt præcist Oplysningstiden?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.