Matematik

statistik

05. juni 2015 af OnceUponATime (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er det her eksempel grupperet eller ugrupperet talmateriale??????

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/chi-2-chi-2-test

Herudover har jeg et spørgsmål, som jeg håber I kan besvare... Hvad menes der med, at jeg skal "Inddrage hvordan chi-i-anden-testen kan anvendes i en test for forskelle mellem to variable"? Hvilke variable er der tale om? Observeret og forventet eller hvad?

Og hvordan redegører jeg for, en statistisk analyse af et ugrupperet materiale? Hvordan analyserer man da et ugrupperet materiale? Det plejer da altid at være grupperet? Gør det ikke? Eller menes der f.eks. at lave boksplot og prikdiagram og sådan noget? Spørgsmålet er vedlagt i kommentar 1

Svar #1
05. juni 2015 af OnceUponATime (Slettet)

.

Vedhæftet fil:statistikk.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. juni 2015 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. juni 2015 af Soeffi

Jeg tror, at selve grupperingen skal forstås som en del af analysen, dvs. "...man analyserer ugrupperede data ved at sortere og gruppere dem..."

Svar #4

#3 Vil det så netop betyde, at jeg skal lave en chi i anden test over dem? Men det synes jeg er underligt, fordi det er netop det jeg bliver spurgt om i det næste spørgsmål, som jeg har vedlagt heri. Altså at lave en statistisk analyse af nu grupperet materiale.

Men det er du ikke sikker på, eller hvordan skal det forstås?

Er deskriptiv statistik måske det der menes med at lave en statistisk test af ugrupperet talmateriale?

Og hvad menes så med at jeg skal inddrage hvordan chi-i-anden testen kan anvendes i en test for forskelle mellem to variable?

Er det når man f.eks. har en stikprøve og en population og skal teste for uafhængighed?

Vedhæftet fil:statistikkk.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #5

De pågældende data er ugupperet.

Når man grupperer data er det for at skaffe overblik, spare plads og lignende. Hvis man skal arbejde med statistiske data er det bedst at de er ugrupperede. Ved at gruppere taber man information.

Hvilken variable der er tale om er jo afhængig af situationen. Det kunne være kvaliteten af to forskellige maskiner, forskellen melelm mænd og kvinder på et eller andet område, er tilslutningen til et parti i dag forskellig fra tilslutningen for en måned siden o.s.v.

Ved en χ2 test skal du have en hypotese kaldet 0 hypotesen samt nogle observerede data. Ud fra hypotesen beregner man så hvordan de forskellige data stemmer med det. Det er faktisk udmærket forklaret i din henvisning

Svar #6

#9 Okay, jeg forstår faktisk meget lidt af det I skriver.. Mine talenter inden for matematik er nemlig meget begrænsede.

Men, hvis jeg må skrive, hvad jeg har I tankerne og hvad jeg forestiller mig jeg skal gøre for at besvare spørgsmålet, håber jeg, at I vil enten bekræfte eller afkræfte det. Og jeg håber, at I vil tage jer tid til at læse, hvad jeg forstiller mig der skal gøres på baggrund af den information I har givet mig og den information jeg har læst mig frem til, og som sagt bekræfte eller afkræfte samt rådgive mig:

Gør rede for statistisk analyse af ugrupperet talmateriale: Her kan jeg starte med at komme ind på diskriptiv statistik, hvor jeg forklarer at ud fra nogle ugrupperede observationer og måske også hyppighedsværdier, kan opstille nogle forskellige hyppighedsdiagrammer såsom stolpediagram og prikdiagram. Herudover kan jeg bestemme median, q1, q2 og q3, samt minimum og maksiumum, hvorved jeg kan lave et boksplot. Jeg kan således vha. grafiske afbildninger af observerede værdier sammenligne to stolpediagrammer, to prikdiagrammer eller to boksplot. Man kan også vælge at omregne hyppigheden til procent, og så lave et stolpediagram, for bedre at sammenligne to grupper.

Man kan så videre analysere på sine observerede data, vha. chi i anden tests. Og her går jeg galt i byen.. Der er så meget om chi i anden tests.. Der er uafhængighedstest og goodness of fit? Og hvad er formålet med disse? At undersøge om de observerede data er i overensstemmelse med de forventede? Og hvorfor vil man det? Hvad er formålet da med det? Hvilken af de to vil man så bruge ved ugrupperede data?

Er de begreber jeg har inddraget nok, eller findes der flere?

Inddrag også, hvordan chi-i-anden testen kan anvendes i en test for forskelle mellem to variable: Jeg havde meget svært ved at forstå, hvad du forklarede, men ret mig endelig, hvis jeg har forstået det forkert; I et tilfælde, hvor man eksempelvis ønsker at undersøge om en persons efterlønsalder er uafhængig af om han/hun lever med en partner eller ej, kan chi-i-anden testen bruges til at undersøge dette. Derfor kan der laves en chi-i-anden test over de observerede data, hvor det er væsentlig at bestemme de forventede værdier. Herefter afgør man på baggrund af et valgt signifikansniveau om der er tale om uafhængighed mellem en persons efterlønsalder og om han/hun lever med en partner. Der laves her en uafhængighedstest, som er en af de to typer af chi-i-anden tests. Men jeg ved ikke, lige præcis HVORFOR og HVORDAN en chi-i-anden test gør dette. Men er det overhovedet relevant, tror I?

Herudover ved jeg ikke, hvad jeg ellers kan sige om chi i anden tests?? Er det relevant at komme mere ind i det, på baggrun af det spørgsål der bliver stillet?

Svar #7

?? Er godt klar over, at det er meget jeg har skrevet... Men vil I ikke bare skimme det, og måske fortælle mig, om jeg er på rette spor? Jeg er nemlig virkelig ked af det her emne..

Brugbart svar (1)

Svar #8

Det er lige tyndt nok med hensyn til sammenligning af to variable. Du bør gøre rede for hvordan man gør. På http://en.wikipedia.org/wiki/Chi-squared_test er der et skema hvor der testes for uafhængighed. For at sammenline med dit forslag kan A, B, C og D være alderen hvor en person går på efterløn, blue color kunne være enlig og white color ikke enlig.service vil ikke eksistere.

Jeg synes stadig at den henvisning du har i #1 er god. Du kunne dreje det hen til om sandsynlighederne for øjnene er ens

Svar #9

#8 Mange tak! Det har virkelig hjulpet! Er virkelig ikke glad for det her emne!

Håber I kan svare mig på et sidste spørgsmål; kan både goodness of fit testen og uafhængighedstesten udføres på Ugrupperede data? For hvis det gør, tror jeg, at jeg meget bedre kan forstå det..

Brugbart svar (1)

Svar #10

De udføres normalt på ugrupperede data. Jeg har faktisk aldrig set dem brugt på grupperede data

Skriv et svar til: statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.