Studievalg og videregående studie

Efter 9. klasse

05. juni 2015 af freja854 (Slettet)

Hej, jeg går lige nu i 9. klasse og er i gang med at tage mine afgangsprøver. 

Min standpunktskarakterer ligger cirka gennemsnitlig lidt over 10. 

Jeg er blevet optaget på et gymnasium, men er ikke sikker på om jeg er klar til det. Dog ved jeg at det er STX, men hvilken linje og om det skal være nu, er jeg ret usikker på. Jeg laver mine lektier til tiden o.s.v, men jeg deltager ikke så meget i timerne, da jeg er meget usikker. 

Jeg har derfor overvejet 10. klasse, men jeg er bange for at det ikke vil hjælpe på noget og det "bare" vil være et år, som jeg har spildt. Da jeg føler i stedet kunne have brugt det som et ekstra sabbat år, hvor jeg kan rejse mm.

Jeg er ikke så meget til efterskole, men vil virkelig gerne et år i udlandet, udveksling. Men er det for sent nu?? Og desuden så kommer jeg fra en familie, hvor mine forældre er på kontanthjælp. Vil jeg derfor have mulighed for at få støtte eller noget lignende??

Jeg håber nogle vil kunne hjælpe mig! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2015 af OnceUponATime

Jeg har ihvertfald altid hørt fra folk, at 10.klasse er spild af tid... Det er jo nærmest et sabbatår, siger de.

Jeg synes ikke, at det kan hjælpe dig, at tage et sabbatår efter folkeskolen. For det bliver hårdt at starte op i gymnasiet, som er meget svære end folkeskolen. Mit råd er er derfor ikke at tage et sabbatår, før du er færdig med gymnasiet. Der er desuden mange der tager på udveksling i et år selvom de går på gymnasiet. Jeg kender en pige, som nu går i min klasse. Hun gik 1.g. på et andet gymnasie. Herefter tog hun på udveksling til USA i et år, hvilket svarer til 2.g. Herefter begyndte hun på 2.g igen på vores gymnasie, og går som sagt nu i min klasse.

Du kan også tage på udveksling efter du er blevet færdig med gymnasiet. Herudover har du efter gymnasiet også mange store muligheder for at komme ud og opleve verden, ved f.eks. at tage på sådan nogle grupperejser som rejser rundt til nogle forskellige lande i en måned eller lignende, eller måske kunne du rejse ned og hjælpe i nogen nædorganisationer eller lignende. Eller måske tage ned til en klasse i et u-land, hvor du kan undervise i engelsk eller lignende.. Der er så mange muligheder du kan foretage dig.. Men gør det efter gymnasiet. For efter gymnasiet vil du være dødtræt. De fleste tager mindst 1 sabbatår, mange tager 2, så hårdt som gymnasiet er for tiden... Nogle vælger dog alligevel ikke at tage et sabbatår, da de ønsker at komme ind på drømmeuddannelsen som kræver et højt snit..

Du har egentlig, for at være ærlig, ikke brug for et sabbatår efter folkeskolen, som du har brug for det efter gymnasiet...

Men vigtigere end det... hvorfor føler du dig ikke klar? Er du træt af skolen? Gider du ikke kaste dig ud i mere læsestof og lektier og afleveringer? Eller ønsker du bare at rejse verden rundt, og prioriterer dette over gymnasiet??


Svar #2
05. juni 2015 af freja854 (Slettet)

Jeg tror ikke gymnasiet eller ungdomsuddannelse er noget jeg rigtig vil, da det er fyldt med karakterer som pludselig er så betydningsfuld. Da det kan afgøre hvilken vidergående uddannelse jeg kan komme ind på, og som jeg hellere ikke ved hvad skal være endnu.  

Istedet synes jeg det er mere spændende at rejse verden rundt, da det er noget jeg kan lide. Gymnasiet er mere en SKAL ting for at kunne tage en vidergående uddannelse og derefter få et det job jeg vil have og ønske.  


Skriv et svar til: Efter 9. klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.