Eksamensforberedelse

Dansk mundtlig eksamen - folkeeventyr

08. juni 2015 af gukuoge (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad kendetegner folkeeventyr?

Er det godt at bruge kontraktmodellen til analyse af folkeeventyr?


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Brug hellere aktant modellen :-) - den har jeg lært er bedre til folkeeventyr

KENDETEGN

- Kendetegnet er ting som tallet tre, seks og ni

- En verden fyldt med drager konger og trolde

- Der er nogle prøvelser som skal overvindes

- Der er et mål for hovedpersonen


Svar #2
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#1

Brug hellere aktant modellen :-) - den har jeg lært er bedre til folkeeventyr

KENDETEGN

- Kendetegnet er ting som tallet tre, seks og ni

- En verden fyldt med drager konger og trolde

- Der er nogle prøvelser som skal overvindes

- Der er et mål for hovedpersonen

Fuck! Jeg har allerede skrevet i min synopse at jeg vil bruge kontraktmodellen til min analyse til min eksamen.

er jeg på skideren?

Jeg regner med at det ville være en dårlig ide at bruge aktantmodellen i stedet for kontraktmodellen når jeg nu har skrevet at jeg vil bruge den på min synopse?


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Hvad er dit folkeeventyr?


Svar #4
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#3

Hvad er dit folkeeventyr?

Jeg har valgt "". Jeg skal lave en sproglig analyse

Har du skype så vi kan kommunikere hurtigere?


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Sidder selv midt i min forberedelse af min synopse, skal op lige om lidt, så tid er ikke det jeg har mest af.

Jeg kender ikke dit folkeeventyr, har selv Klods-Hans af H.C.Andersen - lidt det samme emne.

Men du kan sagtens bruge kontraktmodellen, så længe du kan dokumentere hvornår "helten/heltinden" skal udføre nogle prøvelser eller noget lignende.


Svar #6
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#5

Sidder selv midt i min forberedelse af min synopse, skal op lige om lidt, så tid er ikke det jeg har mest af.

Jeg kender ikke dit folkeeventyr, har selv Klods-Hans af H.C.Andersen - lidt det samme emne.

Men du kan sagtens bruge kontraktmodellen, så længe du kan dokumentere hvornår "helten/heltinden" skal udføre nogle prøvelser eller noget lignende.

Okay. Kender du nogle gode hjemmesider? Jeg skal lave en sproglig analyse som skal vare 20 minutter, men jeg er helt på bar bund. Har aldrig lavet en.


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Hvilket klassetrin går du i?


Svar #8
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#7

Hvilket klassetrin går du i?

Jeg går i 9. Det er min første mundtlige eksamen nogensinde.


Og jeg er ikke den bedste til dansk, men jeg vil bare meget gerne mindst have et 7 tal. Jeg skal op på torsdag, og jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gøre det.


Brugbart svar (1)

Svar #9
08. juni 2015 af Jb123

Du skal også finde ud af hvad et kunsteventyr er.... Det sprurgte min censor ind til


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Husk at du skal i dialog med din lærer - censor skal kun lytte eller komme med nogle afsluttende spørgsmål, men din gennemgang af din synopse skal kun vare 10 - 12 min, for der skal være plads til dialogen og deres vurtering af dig.


Svar #11
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#9

Du skal også finde ud af hvad et kunsteventyr er.... Det sprurgte min censor ind til

Lavede du en sproglig analyse på folkeeventyr?


Svar #12
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#10

Husk at du skal i dialog med din lærer - censor skal kun lytte eller komme med nogle afsluttende spørgsmål, men din gennemgang af din synopse skal kun vare 10 - 12 min, for der skal være plads til dialogen og deres vurtering af dig.

Jeg har spurgt en klassekammerat og han sagde at det skulle vare 20 minutter, og de dømmer mig i 5 minutter.

Vi har fået vores tider og hver elev har 25 minutter. Så, jeg tror vores skole gør det anderledes.

Men, jeg skal jo bare fremlægge min analysering ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #13
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Nej.. det tror jeg ikke, for der er sat specifikke krav fra undervisningsministeriet! HAr din lærer aldrig omtalt at han eller hun går i dialog med dig på et tidspunkt?


Brugbart svar (1)

Svar #14
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

Jo, du skal fremlægge din analyse - men lad være med at gøre det slavisk, som tid, miljø, personer osv. hvis der ikke er nogen grund til det. Du bliver vurderet på hvor godt du har valgt dine punktet og hvordan det hænger sammen med dit emne.


Svar #15
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#13

Nej.. det tror jeg ikke, for der er sat specifikke krav fra undervisningsministeriet! HAr din lærer aldrig omtalt at han eller hun går i dialog med dig på et tidspunkt?

Altså, min ide er at jeg: 

Skal analysere min valgte tekst i 20 minutter, vil han spørge mig om spørgsmål?

Jeg troede bare jeg skulle fremlægge den, og han så gav mig et par spørgsmål, og det var det.

Hvordan foregår dialogen?


Svar #16
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#14

Jo, du skal fremlægge din analyse - men lad være med at gøre det slavisk, som tid, miljø, personer osv. hvis der ikke er nogen grund til det. Du bliver vurderet på hvor godt du har valgt dine punktet og hvordan det hænger sammen med dit emne.

Min lærer har fortalt mig at jeg ikke skal ind på sådan noget. Men at min SPROGLIGE analyse skal vare i 20 minutter.


Svar #17
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#14

Jo, du skal fremlægge din analyse - men lad være med at gøre det slavisk, som tid, miljø, personer osv. hvis der ikke er nogen grund til det. Du bliver vurderet på hvor godt du har valgt dine punktet og hvordan det hænger sammen med dit emne.

Hey, er du der?


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. juni 2015 af ghlajskel (Slettet)

Hejsa. 

Der er to prøveformer i dansk. Der er prøveform A og B. I prøveform A trækker du emnen på dagen, og siden du har udarbejdet en synopsis og ved hvad dit fordybelsesområde, går jeg ud fra at det er prøveform B som er den mest "normale" i dag.

Prøveafholdelse http://www.emu.dk/modul/pr%C3%B8veform-b-f%C3%A5-tjek-p%C3%A5-pr%C3%B8ven-0 

Prøvetiden – inklusive votering og karaktergivning – er 25 minutter. Den afsatte tid til prøven fordeles således, at eleven først kommer med en præsentation af sit arbejde med prøveoplægget. Denne præsentation bør vare cirka 10 minutter. Efter elevens præsentation fortsætter prøven som en dialog mellem elever, lærer og censor. Denne dialog kan dels være uddybende spørgsmål til prøveoplægget og perspektiveringsområderne, og dels til det danskfaglige stof som fremgår af opgivelserne.

Jeg tror at der er noget du har misforstået, hvis du tror du skal analysere selv i 20min. 


Svar #19
08. juni 2015 af gukuoge (Slettet)

#18

Hejsa. 

Der er to prøveformer i dansk. Der er prøveform A og B. I prøveform A trækker du emnen på dagen, og siden du har udarbejdet en synopsis og ved hvad dit fordybelsesområde, går jeg ud fra at det er prøveform B som er den mest "normale" i dag.

Prøveafholdelse http://www.emu.dk/modul/pr%C3%B8veform-b-f%C3%A5-tjek-p%C3%A5-pr%C3%B8ven-0 

Prøvetiden – inklusive votering og karaktergivning – er 25 minutter. Den afsatte tid til prøven fordeles således, at eleven først kommer med en præsentation af sit arbejde med prøveoplægget. Denne præsentation bør vare cirka 10 minutter. Efter elevens præsentation fortsætter prøven som en dialog mellem elever, lærer og censor. Denne dialog kan dels være uddybende spørgsmål til prøveoplægget og perspektiveringsområderne, og dels til det danskfaglige stof som fremgår af opgivelserne.

Jeg tror at der er noget du har misforstået, hvis du tror du skal analysere selv i 20min. 

Hmm, så 10 minutter til min analyse.

Hvad går dialogen så ud på?

Jeg har spurgt 3 af mine venner på facebook, og de siger at den skal vare cirka 15-20 minutter.


Brugbart svar (0)

Svar #20
08. juni 2015 af SilleDender (Slettet)

#19
#18

Hejsa. 

Der er to prøveformer i dansk. Der er prøveform A og B. I prøveform A trækker du emnen på dagen, og siden du har udarbejdet en synopsis og ved hvad dit fordybelsesområde, går jeg ud fra at det er prøveform B som er den mest "normale" i dag.

Prøveafholdelse http://www.emu.dk/modul/pr%C3%B8veform-b-f%C3%A5-tjek-p%C3%A5-pr%C3%B8ven-0 

Prøvetiden – inklusive votering og karaktergivning – er 25 minutter. Den afsatte tid til prøven fordeles således, at eleven først kommer med en præsentation af sit arbejde med prøveoplægget. Denne præsentation bør vare cirka 10 minutter. Efter elevens præsentation fortsætter prøven som en dialog mellem elever, lærer og censor. Denne dialog kan dels være uddybende spørgsmål til prøveoplægget og perspektiveringsområderne, og dels til det danskfaglige stof som fremgår af opgivelserne.

Jeg tror at der er noget du har misforstået, hvis du tror du skal analysere selv i 20min. 

Hmm, så 10 minutter til min analyse.

Hvad går dialogen så ud på?

Jeg har spurgt 3 af mine venner på facebook, og de siger at den skal vare cirka 15-20 minutter.

Så må dine venner også have fået den forkert. I dialogen spørger din lærer dig spørgsmål hvis han eller hendes synes du manngler at komme omkring noget og så der det for at hive dig op i karakter.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 46 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.