Matematik

Konstruktion af telt

11. juni 2015 af Michael23 - Niveau: A-niveau
Hej

Jeg har fået til opgave at konstruere et model-telt i en teoretisk form og fysisk form. Dertil har jeg tænkt ud af "normerne" hvor jeg ikke har villet lave et "normal" trekants-telt.
I stedet, vil jeg gerne benytte mig af en geodætisk figur/kuppel. Jeg har dog ingen ide om hvordan jeg skal tegne/lave det teoretiske om det. Jeg har prøvet mig frem med at tegne platoniske legemer i tetraeder og ikosaeder men ved ikke hvordan det skal formes til et telt i praksis.

Vil være yderst taknemmelig for hvilken som helst hjælp!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af SuneChr

En kuppel, af teltdug, er ikke mulig uden bærende søjler inde i teltet. Derfor må du overveje, hvorvidt gulvet skal være fri for søjler eller ej. Kun stive materialer i et kuppelloft kan bære sig selv. En halv æggeskal kan bestå, men hinden under skallen vil lægge sig ned, hvis den står alene.


Svar #2
11. juni 2015 af Michael23

#1 Det har du ret i. Jeg må have formuleret mig forkert; jeg beklager. Hvordan skal jeg så tage opgaven an hvis jeg medregne at der selvføgelig er børende søjler til stede? Altså, jeg søger stadig den "kuppel" form af teltet hvor indgangen ikke nødvendigvis behøver at være en del af teltets konstruktion - (kan "limes" på senere efter at have gjort det vigtige først). 


Skriv et svar til: Konstruktion af telt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.