Generelt

Sabbatår eller ej?

13. juni 2015 af Kodo1 (Slettet)

Hej

Står til at skulle studere Jura på KU, hvis alt forløber som det skal (hvilket det burde!)

Tænker dog på om jeg skal tage et sabbatår eller ej. Hvis alt går vel, regner jeg med et gennemsnit på 9,9, hvilket virker som tilstrækkeligt, taget de forrige års adgangskvotienter i betragtning mht. jura på KU.

Er der nogen der kan komme med et bud på hvorvidt det er for meget et gamble eller ej, hvis jeg tager det sabbatår? Føler virkelig for det, men føler også for at studere på KU frem for AU... Any ideas?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2015 af Therk

Jeg har taget kvotienterne fra de sidste 5 år og fittet dem med en model, for hvilken variansen stiger med værdien (en lineær model med et gammastøjled). Det giver følgende fit:

Den sorte stiplede linje er den lineære prediktion, og de røde stiplede inkluderer den 97,5%-værste og bedste prediktion. Den vandrette dottede linje er dit gennemsnit (9,9). Du kan altså godt risikere, hvis vi skal tro på det fit, at din karakter ikke kommer til at være svarende.

Med fittet er det estimerede karakterkrav i 2016 lig 9,69 med et konfidensinterval på [9,40 ; 9,99].
 

Vedhæftet fil:Rplot02.png

Skriv et svar til: Sabbatår eller ej?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.