Biologi

Økosystemet i en sø

15. juni 2015 af Didrick (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg står og skal til biologi eksamen her snart - dog er jeg stødt på et spørgsmål, som jeg gerne vil have hjælp til: Diskuter hvilken betydning forurening med mange næringsstoffer kan have for økosystemet i en sø og vurder hvilke faktorer der kan have indflydelse på algevæksten.

Nogen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2015 af ninjamus (Slettet)

Når der om vinteren falder meget regn, så udviskes mange af næringsstofferne fra markerne, ud i havet. Disse næringsstoffer kan blandt andet bestå af nitrat og kalium mm. Når næringstofferne kommer ud i havet, og det bliver forår, så begynder solen at skinne, og planterne begynder at lave respiration. På grund af, at planterne (algerne) lever af disse næringsstoffer, sker der en kæmpe algeopblomstring, som følge af de mange udledte næringsstoffer.

Problemet ligger i, at når algerne dør, så falder de ned på havbunden/søbunden, hvor de bruger ilt til deres forrådnelsesproces. Da ilt, ikke er noget der forekommer i store mængder på bunden af søer, vil de fisk og eventuelle andre dyr, som lever dernede komme i iltmangel, som i værste fald kan medføre død.

Håber det hjalp lidt, ellers skriv.

Held og lykke :)

Svar #2
16. juni 2015 af Didrick (Slettet)

Tusind tak, nu er der en klokke der ringer igen. Dog er jeg stødt på endnu et spørgsmål, hvis du har tid og lyst: Forklar hvorledes kroppen kan opregulere iltforsyningen til væv og organer under fysisk arbejde 

Jeg tænker, at det er fordi, kroppen pumper mere blod rundt i kroppen under fysisk aktivitet. Og da de mindre arterier er omkranset af muskler, der kan trække sig sammen eller slappe af, kan kroppen derfor styre blodtilførslen til et bestemt område.

Er det korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, du har fat i det rigtige. Der er dog mange faktorer i forhold til en persons iltforsyning ved aerobt arbejde. For at få ilt i blodet kræver det jo, at man har en god lungekapacitet, samt et højt antal røde blodlegemer. I de røde blodlegemer findes hæmoglobin, som består af protein og noget jern (så vidt jeg husker). Hæmoglobin binder ilten og transporterer det ud til musklerne. Ved vedvarende træning, kan man forøge sit antal af røde blodlegemer, og kroppen får derfor hurtigere ilt. Yderligere kan træning gøre ens blod lidt tyndere (Ved ikke hvorfor), og det får blodet til at løbe hurtigere. Når pulsen stiger pumpes blodet hurtigere rundt i kroppen, og ved fysisk arbejde strømmer der mere blod ud til musklerne, hvilket betyder at der ikke er så meget blod ved maven, og man nedsætter dermed fordøjelsen :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4

Men ja, du har også ret i at muskelsammentrækninger trykker blodet "afsted". Det er i hvert fald nødvendigt i lægmusklen, hvor blodet har "lang vej" op til hjertet, og jo går mod tyngdekraften. Her ligger venerne lige op ad musklerne, som får en veneklap til at lukke, så blodet dermed ikke render ned igen :)

Skriv et svar til: Økosystemet i en sø

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.