Religion

Religion C Eksamen - har brug for hjælp

15. juni 2015 af Casper2960 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der nogle der har analyse eksempler på nogle tekster, som evt kan bruges til Religions eksamen.
Jeg er lidt på bar bund når det angår analysen, som man skal igennem i de 24 minutters forberedelse man har. Al form for hjælp takkes! - jeg skal op på onsdag d.17/6-2015

-Casper 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2015 af nitanordberg (Slettet)

Du kunne jo starte med at finde ud af om teksten er en indefra- eller udefra-synsvinkel.

Derefter hvilke aspekter den pågældende religion belyser i teksten, f.eks. ved at identificere og forklare religionsfaglige begreber i teksten - fx synd, karma, frelse, dommedag. Og så kunne du finde ud af hvilke af Ninian Smarts religiøse dimensioner der berøres i teksten.

- Tekstens grundpåstand (hvem skal overbevises om hvad? og hvorfor?)

- Hvordan legitimerer teksten sit budskab? (dette kan gøres ved at henvise til ekstraordinære situationer som mirakler, åbenbaringer eller andre beskeder fra guddommelige magter)

Så kunne du også bruge appelformerne (etos, patos og logos)

- Det er den analysedel, jeg har fået udleveret i skolen. Skal selv til eksamen i religion på B-niveau i morgen! :-(

- Håber dette kunne bruges.


Svar #2
15. juni 2015 af Casper2960 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen!
Lyder som nogle gode ting at komme rundt om, som jeg ihvertifald vil gøre brug af under analysen på onsdag. 
Har du nogle paraleliseringer mellem emnerne, eller evt mellem nogle tekstuddrag?  Jeg skal op i buddhisme, islam og kristendom. 

Held og lykke imorgen :-) 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2015 af nitanordberg (Slettet)

Forstår ikke helt hvad du mener? :-)


Svar #4
15. juni 2015 af Casper2960 (Slettet)

Du har jo de forskellige emner - i mit tilfælde Kristendom, Islam og Buddhisme. 
Censor og lærer lægger stor vægt på at du kan drage paraleler inde for de forskellige religioner, samt at kunne perspektivere på tværs af religionerne. 
Så det jeg spørg om, er om du har nogle tekster/uddrag, som du har noter til/analyseret, så man kan perspektivere fx buddhisme, til en tekst i kristendom. 
Håber du forstå hvad jeg mener. :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2015 af nitanordberg (Slettet)

Nåh, på den måde :-)

- Nej, det har jeg desværre ikke. 

Men du må have held og lykke med din eksamen på onsdag. Hvis ikke du allerede har gjort det, så husk at have styr på de forskellige fagbegreber. Det er vigtigt, at kunne forklare hvad de pågældende ord betyder.


Svar #6
15. juni 2015 af Casper2960 (Slettet)

Ok tusind tak for hjælpen. 
Du må også have held og lykke imorgen :-) 
 


Skriv et svar til: Religion C Eksamen - har brug for hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.